לנדאו: "שר האוצר חותר לפגיעה אנושה בתיירות הנכנסת"

בפעם הראשונה מאז קום הממשלה, תוקף בחריפות אחד משריה את שר האוצר יאיר לפיד ותכניתו הכלכלית.

במהלך פגישה עם ראשי רשויות בצפון, אמר שר התיירות עוזי לנדאו כי "מישהו כאן התבלבל – הטלת המע"מ על התיירות לא תפגע בתייר ג'ון אדאמס, אלא באחותה הקטנה של ריקי כהן, שמרוויחה הרבה פחות מ-20 אלף שקל בחודש".

"הייתי בטוח שאגיע לכאן לסיור הזה, שהיה מתוכנן כבר לפני מספר שבועות, מתוך הנחה שנביא השקעות ניכרות בתיירות", אמר לנדאו. "לא העלינו על הדעת שיטילו מע"מ על תיירות נכנסת. האוצר שמר הכל מתחת למכ"מ. יש לי בשורה לא נעימה לראשי הערים ולראשי הרשויות: ההשקעות שהשקיעו ממשלת ישראל כמנוע צמיחה לתעסוקה, לפרנסה, לעבודה – עתידן לרדת לטמיון. זה המסר שיש לי אליכם".

"אנחנו מדברים על פיטורין של 7,000 אנשים וזריקתם לרחוב, לפי הערכות שמרניות", המשיך לנדאו. "לא מדובר כאן על תחום צר; מדובר על מלונאים, על מסעדות, על אנשי תחבורה, על חנויות מזכרות, על מורי דרך – המון עסקים קטנים ובינוניים שיקרסו. אם היינו אחד הוועדים הגדולים, אנחנו היינו בתוך הסידור הזה".

אסיפות הסברה מתקיימות היום במאות עסקי תיירות בארץ (מלונות, משרדי סוכני נסיעות, משרדי השכרת רכב) על רקע החשש מפני המשבר, הירידה בהכנסות ואולי גם הפיטורים הצפויים בענף התיירות.

במסיבת עיתונאים של לשכת התיאום של תעשיית התיירות שהתקיימה היום, אמר היום נשיא התאחדות המלונות, עמי פדרמן, כי הטלת מע"מ על התיירות הנכנסת תביא להפסד של 1.7 מיליארד שקל לתוצר: "באופן כמעט מיידי יפוטרו כ-7,600 עובדים", אמר פדרמן. "מכיוון שאנחנו לא נסגור ערים ולא נחסום את הדרך לירושלים – עושים נגדנו אפלייה. אי אפשר להגיד שיש פטור ממע"מ. יש על התיירות מע"מ אפס כמו על כל מוצרי הייצוא. תיירות נכנסת היא ייצוא לכל דבר".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"כל הליך קבלת ההחלטות היה שגוי", הוסיף פדרמן. "אי אפשר לעשות שינוי כל כך קיצוני מאפס ל-18% בלי לדבר איתנו. אפילו הילדים באגף התקציבים לא פנו אלינו וקראו לנו רק כדי להודיע כשכבר החליטו".

נמל תעופה ריק. בקרוב? | צילום: רויטרס

"התגובות בשטח מיידיות, הוסיף יו"ר לשכת התיאום של תעשיית התיירות, מיכאל פדרמן. "כבר אתמול שמענו מכמה סוכנים על קבוצות רבות שמבטלות סיורים ואנשים שמבטלים כנסים. כרגע אנחנו בהתלבטות אפילו לגבי קיום המכביה".

במסיבת העיתונאים הציגו חברי לשכת התיאום מכתב של דר' מישל סטרבצ'ינסקי, מנהל אגף מקרו כלכלה ומדיניות בבנק ישראל ביוני 2011 ובו הערכה כי הטלת מע"מ על שירותי התיירות הנכנסת תוביל ב- 2009 להפחתת כ- 190,000 לטענת הלשכה, בכמות התיירים לישראל. בהיקפי התיירות היום, מדובר בירידה של למעלה מ- 250 אלף תיירים. העבודה שבנק ישראל מתבסס עליה היא מוטעית. 

לשכת התיאום הגישה היום עתירה לבג"צ בדרישה למנוע את אישור הטלת המע"מ על התיירות הנכנסת. הלשכה טוענת כי לא ניתן לקבל החלטה זו על בסיס הנתונים השגויים של משרד האוצר. 

בנוסף, לקראת השעה 14:00 התייצבה מול ביתו של שר האוצר, יאיר לפיד, משמרת מחאה של נציגי חברות בתיירות הנכנסת לישראל, המוחים נגד הכוונה לדבריהם לייקר את הביקור בארץ לתיירים ב-18%, דבר שיביא לטענתם לביטולים של מאות אלפי ביקורים בארץ, לרבות פרויקט תגלית. משמרות המחאה מתוכננות לעמוד מול בית לפיד עד יום שני.

המוחים יכללו גורמים שונים בתעשיית התיירות: נהגי אוטובוסים, עובדי חברות השכרת רכב, עובדי מלונות, מורי דרך, עובדי מסעדות ועוד. ביום שני בבוקר מתוכננת הפגנה גדולה של עובדי תעשיית התיירות (הסקטורים השונים) מול משרד רה"מ, בזמן ישיבת הממשלה. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן