לפיד: "אלה שייצאו להפגין מפגינים נגד עצמם, אני לא מפחד מקרב"

"שמעתי שיש הפגנה, כל מה שמתחשק לי זה לשים את החולצה השחורה, לרדת אל המפגינים ולהגיד להם שהם מפגינים נגד עצמם", כך אמר הערב שר האוצר, יאיר לפיד, בראיון לערוץ 10.

"הכסף כרגע איננו", אמר לפיד. "חסרים 35 מיליארד שקל וצריך להביא אותם. יש לי אמון בציבור הישראלי, הוא יודע שהגזרות אלה הדברים הנכונים לעשות. אני לא מפחד מקרב. זה כואב עכשיו כי מוכרחים לצאת מהמצב הזה".

"עד היום לקחו תמיד רק ממעמד הביניים", הוסיף לפיד. "אבל עכשיו נכללו גם סקטורים שלא נפגעו עד היום. גם ההסתדרות שמה מיליארד וחצי שקל. אני יודע שאני לא יוצא טוב תקשורתית מהעניין אבל בחרתי לעשות את הדבר הנכון. צריך היה להנחית את הגזרות האלו ומהר".

"התנהגו כאן בעבר באופן לא אחראי וזה מה שהוביל למצב הנוכחי", המשיך שר האוצר. "ראש הממשלה נותן גיבוי לכל הצעדים שלי כי הוא מבין כלכלה. גם מערכת הביטחון מבינה שאין ברירה אלא ללכת לקיצוץ".

על הביקורת נגדו אמר לפיד: "אלה שחובטים בי צודקים. זה מרגיז, אבל אין נסים בכלכלה. אני פוגע כרגע גם במי שהצביע לי, פוליטית זו טעות אבל מנהיגותית זה הדבר הנכון. להיות שר אוצר זה תפקיד מנהיגותי. במבחן הציבורי נכשלתי מראש אבל בטווח הארוך זה הצעד הנכון, גם פוליטית".

"לריקי כהן אני אומר שהיא לא תצטרך לחכות הרבה עד שיהיו תוצאות", סיכם לפיד. אני מקשיב לאנשים אבל גם איש חזק. זה תהליך ארוך. זו ממשלה טובה, הכלכלה תתיישר בסופו של דבר וזה יקח פחות משנתיים".

מוקדם יותר היום, ולאחר שספג בימים האחרונים ביקורת רבה בעקבות תכניתו הכלכלית, אשר כללה טענות כי מעמד הביניים הוא זה שסופג את עיקר הגזירות במקום, בין היתר, הטייקונים והחברות הגדולות, נפגש היום שר האוצר יאיר לפיד עם נשיא ומנכ"ל טבע, ג'רמי לוין. בפגישתם טען לפיד בפני לוין כי הגיע הזמן לשנות את חוקי המשחק לגבי הרווחים הכלואים והטבות המס. לפיד ולוין סיכמו על פתיחת מו"מ אינטנסיבי לשינויים אלה.

רק לפני כחודשיים התייחס לוין לשאלת פורבס לגבי הביקורת על המס הנמוך לכאורה שהחברה משלמת, במהלך ערב הגאלה שערכה חברת דן אנד ברדסטריט לעידוד הפעילות העסקית בישראל: "הציבור משמיע את קולו בנושא", התגונן אז לוין, "אבל טבע משלמת מס לפי התקנות של ממשלת ישראל, וכך תמיד נעשה. טבע מחויבת לישראל, אנחנו נפתח את המדע כאן. הרוח של טבע, המצוינות והאומץ הם ישראלים", אמר לוין.


צילום: מרק ישראל סלם

בתחילת השבוע פורסם כי 4 החברות הגדולות במשק, ביניהן טבע, נהנו ב-2010 מ-70% מסך הטבות המס שניתנו באותה שנה, על פי נתונים שפירסם מנהל הכנסות המדינה. החברות הגדולות קיבלו הטבות בסך של 3.9 מיליארד שקל. על פי הדו"ח, הטבת המס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון הסתכמה בשנת 2010 בכ-6.5 מיליארד שקל. זהו גידול ריאלי של 7% בהשוואה לשנת 2009.

עוד עולה מהדוח כי סך רווחי החברות הגדולות במשק עמד בשנת 2010 על 3.2 מיליארד שקל. בשנת 2003 עמדו הכנסותיהן הפטורות ממס על 17%. במנהל הכנסות המדינה מסבירים כי הגידול בהכנסות הפטורות ממס של החברות הללו נובע בין היתר מהגידול בהכנסותיהן הכוללות וכן מעלייה בהכנסות הפטורות ממס במסלול הירוק.

מן הדוחות עולה גם כי באופן מדהים ב-2010, בפעם הראשונה מאז 2003, עלה הטבות המס שקיבלו החברות במשק על המסים שהמדינה הכניסה מהן החברות הללו, כשהגורם העיקרי לכך הוא 4 החברות הגדולות. אלו שילמו מסים בסך 1.1 מיליארד שקל, וקיבלו הטבות בסך 3.9 מיליארד שקל. שיעור המס ששילמו ארבע החברות הגדולות עמד על 3.3%, זאת כאשר שאר החברות במשק שילמו מס בשיעור של 10.5%-20.8%.

לאחרונה הגישה יו" האופוזיציה, שלי יחימוביץ', הצעת חוק שתחייב את רשות המסים לחשוף בפני הציבור את שומות המס שנקבעו לחברות ציבוריות, אשר נכון להיום לא חשופות לציבור. על פי ההצעה, שנוסחה עם התנועה לחופש המידע, יחד עם ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ משה מזרחי (העבודה), ח"כ מאיר שטרית (התנועה) וח"כ דב חנין (חד"ש), השומות ידווחו לרשות לניירות ערך ויפורסמו באופן יזום לציבור.

יחימוביץ' ציינה אז כי "התפרסמו הנתונים על כך שחברת טבע קיבלה מהמדינה הטבת מס בסך 3 מיליארד שקל בשנת 2011. מדובר בסכום עצום ובלתי נתפס, אשר צורם במיוחד נוכח הירידה בהכנסות המדינה ונוכח כוונת הממשלה להטיל מסים חדשים על מעמד הביניים, להעלות מע"מ, ולפגוע בקרנות ההשתלמות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן