לפיד: "בתקופה הפוליטית הכי קשה שלי איבדתי רק 2-3 מנדטים"

יאיר לפיד ממשיך להגן על התקציב. ביום שאחרי הפרסום על כך שישראל היא במקום הראשון מבין המדינות המפותחות בשיעור העוני, אומר שר האוצר כי התוכנית הכלכלית שלו הצילה את המדינה. "כולם ידעו שיש בעיה גדולה ומספרים עפו לכל כיוון, אבל עד שאתה יושב מול הטבלאות אתה אף פעם לא יודע מה באמת קורה. כבר לפני הבחירות היה ידוע שיש גירעון של מיליארדים. היינו צריכים לסגור אותו וזה מה שעשינו", אמר לפיד בראיון לרינו צרור בגלי צה"ל.

לפיד התייחס גם לביקורת הציבורית הנוקבת נגד הגזירות הכלכליות בתקציב. "התקציב רק מוכיח שאני מקיים את הבטחות הבחירות שלי. חלק מהשמירה על מעמד הביניים היא לדאוג שהשירותים החברתיים סביבו לא יקרסו. אני לא כופר בזה שזה כואב ויקר. אנחנו נדאג שזה ישתנה מהר. מה היה קורה אם לא הייתי עושה את מה שעשיתי? בעוד שישה חודשים לא הייתה לנו קצבת זקנה או נכות".

לטענת לפיד, התקציב יאפשר להוריד את המחירים בשוק הנדל"ן. "אני בעד הורדת מחירי הדיור ונעשה זאת, אבל המטרה שלי היא שכל אזרח לא יתעורר מחר בבוקר ויגלה שכל מה שיש לו שווה חצי ממה שהוא שווה היום". 


יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

לפיד הסביר כי התקציב הסופי שאושר בממשלה מורכב ממספר תוכניות של מגוון גורמים במערכת הכלכלית. "הציגו לפני יותר מתוכנית אחת להתמודד עם הגירעון. מלבד אנשי האוצר נועצתי בוועדה בראשות טרכטנברג. כדי לטפל בתקציב אתה לא הולך רק למקור אחד. שילבנו סדרה שלמה של תוכניות כדי להגן על הציבור הישראלי מפני הבור של הגירעון". 

לדברי לפיד, בניגוד לטענות הנשמעות נגדו, התקציב שהציג ישפר את מצבו של מעמד הביניים, כפי שהבטיח לפני הבחירות. "כל ישראלי ממעמד הביניים יודע עכשיו שיש פה מנהיגות אחראית ששומרת על הקופה ולא נותנת לאף אחד לעשות שטויות על חשבונו".

במסגרת הגזירות, תבוטל הטבת המס לאקדמאים. בתגובה להחלטה לבטל הטבה זו אמר לפיד: "הייתי שמח להשאיר לכולם את כל נקודות הזיכוי האפשריות אך זה בלתי אפשרי כשצריך לסגור גירעון של כ-35 מיליארד שקל". 

לפיד הדגיש כי התקציב מיטיב עם האזרחים המוחלשים במדינה. "אם אדם חולה אנחנו נטפל בו ונעזור לו. לא נפקיר אף חולה. העלינו את סל התרופות. עשינו ככל שביכולתנו כדי לעזור לכל האנשים החלשים בחברה". עוד אמר לפיד: "מכל המסים שהעלנו, אחד המסים שאני הכי שונא זה המס למשפרי הדיור. אבל חייבים לקצץ. באמצעות מנהל מקרקעי ישראל ומשרד המשפטים אנחנו נוריד את מחירי הדיור".

נושא חשוב נוסף בתוכנית הכלכלית של לפיד הוא הקיצוץ בתקציב הבטחון. בתגובה על ההחלטה למתן את הקיצוץ במיליארד שקל, אמר לפיד: "כחבר בקבינט המדיני בטחוני אני מכיר את כל האיומים. לפני שקיצצתי בתקציב הבטחון רעדה ידי. אני לא יכול להבטיח שלא יהיו איומים. אם נצטרך לשמור על בטחון ישראל נעשה זאת".

כשנשאל לפיד אם הוא מודאג מאבדן תמיכת הציבור במפלגתו בעקבות אישור התקציב, הוא השיב: "כלכלה שיושבת על יסודות בריאים תמיד פועלת טוב יותר. יש עתיד קיבלה 19 מנדטים בגלל שכולם ידעו שמשהו פה לא בסדר. כל האנשים במערכת הכלכלית אומרים שזוהי תוכנית נכונה. הם יודעים שנעשים הצעדים הנכונים הנשק עולה על מסלול בריא". עוד הוסיף לפיד: "הציבור לא חושב שהוניתי אותו. יש אנשים שמרגישים זעם וכעס כי הם חרדים לקיומם. בתקופה הכי קשה שלי פוליטית איבדתי רק 2-3 מנדטים על פי הסקרים האחרונים. אנשים רואים שיש עתיד היא לא מפלגה אופנתית".

לפיד הביע תמיכה גם בטענות של שר האוצר לשעבר יובל שטייניץ וראש הממשלה על כך שמצבה הכלכלי של ישראל טוב יותר מאשר מדינות באירופה. "שטייניץ ונתניהו צדקו: ישראל הייתה בקבוצת הסיכון כמו יוון וספרד ועכשיו היא יוצאת מזה".

בנוסף הדגיש לפיד כי הקיצוצים הצפויים השנה ובשנה הבאה יביאו לצמיחה בעתיד. "ההתחייבויות ל-2015 הן משמעותית קטנות יותר. התקציב של השנה הוא תקציב מרחיב. אנחנו מוסיפים יותר ממיליארד שקל לשירותים חברתיים. כל מנועי הצמיחה הגדולים ממשיכים לגדול". 

כשנשאל בנוגע להוצאות המוגזמות של נתניהו במהלך נסיעתו להלוויה של מרגרט תא'צר, אמר לפיד: "אני אבדוק את זה. לפני שאושר התקציב כל מה שנעשה היה במסגרת התקציב הקודם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן