“לפיד ייקח משכבות הביניים, אין פטנטים אחרים”

"אפעל מול שר האוצר וראש הממשלה למניעת קיצוץ ברווחה. צריך לזכור כי מדובר באוכלוסייה שמתחילה ממילא מנקודת פתיחה נמוכה", כך התייחס הבוקר בין היתר שר הרווחה מאיר כהן לדבריו של שר האוצר, יאיר לפיד, ערב החג, בהם הזהיר כי עליו לקבל החלטות קשות. "צריך ללכת על קיצוץ דיפרנציאלי ולא רוחבי, לקחת מעט יותר ממי שיש לו ופחות ממי שאין לו", הוסיף כהן.

"זו תהיה דרך לא פופולרית. אני אקח את ההחלטות הקשות כי זה מה ששלחתם אותי לעשות", כך ספק פנה – ספק הכין את הקרקע לקיצוצים הצפויים שר האוצר הנכנס, יאיר לפיד, בסרטון לתומכיו בדף הפייסבוק שלו.

"בגלל פסח הלכתי לקרוא על משה רבנו", פתח לפיד. "הסיפור שלו הוא על מישהו שעושה את הדבר הנכון. זה לא היה פופולרי, רבו איתו, אבל הוא חשב על העתיד, וזה מה שעשתה תמיד יש עתיד".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק


יאיר לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

"שאלנו מה הדבר שצריך לקרות פה כדי שדור שלם יהיה במקומות הנכונים?", המשיך לפיד, "זה מה שאנחנו נעשה. אני צריך אתכם, היום לא פחות מאשר בזמן הבחירות, תלכו החוצה ותגידו שאנחנו עושים את הדבר הנכון. אנחנו לא מרוויחים רווחים זולים, לא משחקים, אנחנו עושים את מה שצריך לעשות. זה כוח גדול".

לפיד רמז אולי לראש הממשלה לגבי עצמאותו במשרד: "יש חירות בלעשות את הדברים הנכונים". לסיום פנה שוב לבוחריו: "הייתי גאה בכם במהלך הבחירות, אבל עכשיו עוד יותר כי זו העת להגן על העמדות שלא תמיד עוברות בקלות, וזה הכוח שלנו. הדרך לצאת מעבדות לחירות היא הדרך לעבור מלעשות דברים שאנשים עושים רק בשביל עצמם – לחירות של היכולת לעשות דברים שהם האמת הפנימית של מי שעושה אותם".

עוד באותו נושא: פרופסור איתן שישינסקי, מי שעמד בראש הוועדה שפעלה לגיבוש רפורמה במס הכנסה ליחידים ובראש הוועדה לבחינת מדיניות המיסוי של תגליות גז טבעי ונפט בישראל, התראיין הבוקר בגלי צה"ל.

"אנחנו הולכים לקראת קיצוצים נרחבים גם השנה וגם בשנה שלאחריה", התייחס ששינסקי לשינויים שצפוי לפיד לערוך. "השאלה העיקרית היא איזה מסים להעלות ואיזה פטורים לבטל. לגבי הקיצוץ בתקציב הבטחון, זה נכון שיש סיכונים בטחוניים אבל זה היה נכון תמיד. דרוש קיצוץ לא רק בגדול תקציב הבטחון אלא גם בהרכבו".

"קשה לדעת כיצד תושפע ההשתתפות בכוח העבודה מהעלאת גיל הפרישה", התייחס ששינסקי לאחת האופציות שהוזכרו כמקור לקיצוץ. "בכל מדינות העולם בדקו את הנושא ולא נמצא כי היתה עלייה באחוז האבטלה". מה עוד ניתן לעשות? לדברי ששינסקי, "צריך לעשות שינוי בחוק לעידוד השקעות הון, ולשנות את ההבחנה בין חברות מייצאות ומייבאות. שינוי פטורים אחרים יהיו קשים מאוד פוליטית אבל מוצדקים".

גם פרופסור ערן ישיב, ראש החוג למדיניות ציבורית באוניברסיטת תל אביב ומי שמוזכר כמועמד לתפקיד נגיד בנק ישראל, התייחס לנושא: "לפיד יוכל אולי לקצץ בהסכמי שכר", הציע ישיב. "מרחב התמרון שלו מאוד מוגבל, ורוב האפשרויות הן במסים. הוא יקח משכבת הביניים, אין פטנטים אחרים. הוא יגדיל את המע"מ ואולי את מס ההכנסה ומס החברות".

"לפיד יפתח מרחב תמרון רחב יותר אם יעז ויגע בנושאי יסוד כמו פטורים רבים והטבות מס", סייג ישיב. "זה נכון שצריך לכניס יד לכיסה של טבע, אבל במידה. הייתי מייעץ ללפיד לעשות רפורמה מהותית. משאבים טבעיים בישראל לא ממוסים כמו שצריך. הממשלה לא נהגה בצורה מופקרת, היתה לה מעט מאוד שליטה בנושא, יש הרי משבר בעולם כבר 5 שנים ורוב העסק זה נפילה בהכנסות המדינה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן