לפיד: "לו חשבתי שמתכוונים לפגוע בסטודנטים הייתי מפגין נגד עצמי"

לאחר סערה שחוללו הבוקר דברי יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית על כוונת שר האוצר להעלות את שכר הלימוד, הגיב היום שר האוצר יאיר לפיד, והכחיש כוונה שכזו. "איש לא החליט להעלות את שכר הסטודנטים, אין שום אולטימטום באוויר, ואילו חשבתי שהולכים לפגוע בסטודנטים הייתי נוסע אלי הביתה כדי להפגין נגד עצמי בעצמי", כתב לפיד בחשבון הפייסבוק שלו.

הדברים של לפיד הגיעו בתגובה לסטטוס שפרסם הלילה יו"ר התאחדות הסטודנטים בחשבון הפייסבוק שלו. "נציג האוצר הציב לי אולטימטום: או שנכנסים למשא ומתן על גובה שכר הלימוד – או שמקצצים בתקציבי ההשכלה הגבוהה ומעלים את שכר הלימוד באופן חד-צדדי", כתב רשטיק. רשטיק ציין כי הסטודנטים "לא מוכנים לשום מהלך חד צדדי שמטרתו לקצץ בהשכלה הגבוהה, שהיא המנוע המרכזי לצמיחה של המשק".

לפיד האשים את נציגי בכך שהם מנסים "לעשות סיבוב" על הסטודנטים. "הם פרסמו את זה כדי שאאלץ להכחיש, ואז הם יוכלו לומר שהם כופפו אותי". לדברי לפיד, "סטודנט שעובד בעבודה זמנית ומכין את הבסיס האקדמי לחייו המקצועיים הוא הליבה של חזון האדם העובד שאנחנו מובילים היום. הוא מעמד הביניים של מחר. הוא האיש שאני רוצה לעזור לו".

בשיחה לפורבס לאחר הסטטוס של לפיד אמר רשטיק כי אתמול ישב עם גורם בכיר באוצר שאמר לא פעם "שאין ברירה וחייבים להעלות את שכר הלימוד. אני שמח שלפיד כתב את מה שכתב, למרות שעדיין לא ראיתי שם התחייבות ושלילה בתוקף של אופציה כזו גם בעתיד".

התגובות במערכת הפוליטית למהלך הצפוי לא איחרו להגיע. ח"כ איתן כבל אמר כי "במקום יש עתיד קיבלנו את אותו העבר השמרני בדמות מרגרט תאצ'ר עם ג'ל בשיער. לכולם ברור כי גודל הגירעון מחייב קיצוצים, אבל עושה רושם שלפיד לא מציג שום תפיסה או תכנית מסודרת ובכל בוקר בוחר לייבש באופן אקראי סקטור אחר. הגיע הזמן שלפיד יפסיק לשלוח יד אל אלו שאין להם".

לדברי כבל, "העלאת שכר הלימוד, הגבוה גם כך, היא הפיכת מערכת ההשכלה הגבוהה למערכת לעשירים בלבד. היא פוגעת בסטודנטים מהפריפריה ומהשכבות המוחלשות ומורידה את הסיכוי שלהם לפרוץ קדימה ולהצליח בשוק העבודה הישראלי".

בנאום הבכורה בכנסת כיו"ר האופוזיציה אמרה שלי יחימוביץ', היא אמרה: "שתי דקות אתם על הכסא ובמי אתם פוגעים ראשונים, באלה שהבטחתם שתייצגו, בסטודנטים, שמשרתים בצבא, שהולכים למילואים, להפוך את החיים שלכם לקשים עוד יותר?".

"האם ריקי כהן דמיינה ששר האוצר לפיד ושר החינוך פירון יעשו מה שממשלת נתניהו לא עשתה? אתם פוגעים בכל מה שעושים אותנו לא רק שורדים, אלא גם משגשגים וצומחים, תרבותיים. אתם, שר האוצר ושר החינוך מיש עתיד". מאוחר יותר צעקה יחימוביץ' במליאה כי "במקום להתייצב בכנסת ולהתייחס לדברים, לפיד מעדיף לשבת מול המחשב ולכתוב סטטוסים בפייסבוק".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

צילום: אוניברסיטת חיפה

יו"ר התאחדות הסטודנטים לשעבר, ח"כ איציק שמולי (עבודה), התייחס הבוקר לנושא בגלי צה"ל: "זה קצת מפתיע לאור ההתחייבויות המפורשות של יש עתיד להגן על מעמד הביניים", אמר שמולי, "מפתיע שמצפים מהסטודנטים להחזיק על גבם את מערכת ההשכלה. כך לא מגנים על מעמד הביניים. לדעתי יש עתיד עושה טעות קריטית".

"המשמעות של העלאת שכר הלימוד היא מניעה מצעירים רבים את הסיכוי להתקדם בחיים במידה והגיעו ממקום נמוך", הוסיף שמולי. "לדעתי שר האוצר עושה טעות גורלית, הסטודנטים הוכיחו שלהאבק הם יודעים. אם הקהל הראשון שרוצים לפגוע בו זה הסטודנטים – אז לפחות האופוזיציה מתוך הכנסת תהיה קשה מאוד".

"אני מקווה בשביל לפיד שהוא לא חושב שהסטודנטים התעייפו", סיים שמולי. "מוטב לו להתחיל להתעסק עם הבעיות האמיתיות. מה שיצר את הגירעון זה אותה המדיניות הכלכלית ששר האוצר החדש ממשיך לקדם. כשמתמודדים עם גירעון כזה צריך חשיבה מחודשת על סדרי העדיפויות. לא מן הנמנע שגם מעמד הביניים ישתתף בנטל, אבל לא צריך לפגוע בו כצעד ראשון".

ממשרד האוצר נמסר: "לא התקבלה החלטה בנושא השכלה גבוהה, הנושא יידון בממשלה בדיונים על כלל סדרי העדיפויות בתקציב".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן