לפיד מאיים: אי התקדמות במו"מ מסכנת את יציבות הממשלה

בנאום יוני במיוחד, בידל את עצמו היום (א') שר האוצר יאיר לפיד בצורה חדה מהמפלגה איתה כרת ברית פוליטית עם הקמת הממשלה, הבית היהודי, והדגיש לראשונה בצורה שלא משתמעת לשתי פנים כי "יש עתיד" עשויה לפרוש בעתיד מהממשלה על רקע קיפאון מדיני, וכי הוא "לא יתן לאיש למוסס את התהליך המדיני".

"כל שבוע שחולף בלי התקדמות ממשית במשא ומתן מסכן גם את יציבותה של הממשלה", אמר לפיד, "זוהי ממשלת עשיה והממשלה הנכונה למדינת ישראל בעת הזאת. מטרתי אינה להחליש את הקואליציה או להציב כאן אולטימטום (לראש הממשלה – י"ב), אלא להיפך. להבהיר ש"יש עתיד היא יסוד קואליציוני מוצק שמאפשר ויאפשר למשא ומתן להתקדם".

לפיד התייחס להכרזותיו של ראש הממשלה ואמר: "הוא הצהיר שהוא מכיר במחיר, והמשמעות היא שהפתרון היחיד הוא יישום העקרון של שתי מדינות לשני עמים. אני מקווה שיש בו את האומץ ההיסטורי הדרוש כדי לשלם את המחיר. זה מה שהוא התחייב כשהקמנו את הממשלה ומעל בימת הכנסת. אני לא מעלה על דעתי שהוא לא התכוון לכל מילה. תפקידנו הוא להפוך את ההצהרה לתוכנית פעולה סדורה ולעמוד מאחוריה".

שר האוצר גם הבטיח: "ראשי ממשלות שעומדים בפני צעדים היסטוריים עוסקים תמיד במלאכה הפוליטית של ספירת אצבעות. אני אעשה הכל כדי שמרגע שיושג הסכם, יהיה לו רוב בממשלה ובכנסת וגם במשאל עם".

"לא מספיק שנגיע רק להסכם", אמר לפיד, "הוא גם צריך להיות ההסכם הנכון. הפלסטינים צריכים לדעת שננהל מולם מו"מ הוגן, אבל קשוח ולא נוותר בסנטימטר על בטחון מדינת ישראל. טעותו הגדולה של השמאל היתה בכך שמיהר להצהיר מראש על מה הוא מוכן לוותר ופטר את הפלסטינים מלשלם מחיר. לא כך מנהלים מו"מ במזרח התיכון. הפלסטינים צריכים לדעת שגם הם ישלמו מחיר ויעשו פשרות כואבות. אם הם הם חושבים שהם יעמדו במקום ויחכו שנגיע אליהם, הם טועים טעות מרה".


לפיד, מסר לבית היהודי. צילום: מרק ישראל סלם

קרי בפעם ה-11

במחנה הפרו-מדיני בממשלה גברה היום הביקורת על דבריהם בסוף השבוע של שר החוץ אביגדור ליברמן ושר הביטחון משה (בוגי) יעלון,נגד המו"מ עם הרשות הפלסטינית. לפני ישיבת הממשלה תקפו שניים ממובילי הקו המדיני את עמיתיהם ורמזו כי על ראש הממשלה לקרוא לסדר את השרים הבכירים שלו, המחבלים לטענתם במדיניות החוץ והביטחון המוצהרת של נתניהו עצמו.

השר יעקב פרי (יש עתיד) טען: "יש לנו פרטנר, אמנם מאד לא קל ואפילו עקשן, פרטנר שעד היום לא החמיץ הזדמנות להחמיץ הזדמנות. אני מאד מקווה שהאינטרס החיוני והקיומי של ישראל ימצא את פתרונו".

השר עמיר פרץ (התנועה) אמר: "מהדהד המשפט של נלסון מנדלה המנוח כי 'מציאות משתנה רק כשמשנים אותה'. יכול להיות שזה הלקח שצריכים ללמוד כל אלה שמפחידים את הציבור הישראלי שאי אפשר לשנות דבר, כל אלה שאומרים שאין תקווה. הם צריכים להבין שהמציאות תהיה של תקווה רק אם נשנה אותה".

השר פרץ הוסיף: "הממשלה מתחלקת היום לשניים – חצי ממשלה מנהיגה משטר של פחד מול הציבור וחצי ממשלה מציעה תקווה. אני מקווה שראש הממשלה יכריע לטובת התקווה ולא לטובת הפחד".

בתוך כך, מזכיר המדינה ג'ון קרי צפוי לשוב בשבוע הקרוב לסבב הדילוגים ה-11 שלו בין ירושלים לרמאללה, כשליברמן וסגנו אלקין לא צפויים גם הפעם ליטול חלק בשיחות שינהל, כמו ברוב ביקוריו באזור, עם ראש הממשלה.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן