לפיד מגיב לביקורת: "האפשרות האחרת הייתה קריסה של המשק"

"כן. זה קשה. ידענו שיהיה קשה, אבל זה לא אותו דבר כשזה באמת מגיע. זה קשה, ואנשים כועסים, אבל זה בדיוק הפירוש של לקיחת אחריות: לעשות את מה שקשה, בידיעה ברורה שיכעסו עליך", כך פתח שר האוצר את הפוסט שהעלה בדפו האישי בפייסבוק לאחר הביקורת מצד חברי הכנסת.

הבוקר פורסמו כל הגזירות הכלכליות (מסים וקיצוצים) לשנתיים הבאות. מדובר בגזירות קשות ובקיצוצים בסכום שיא של כ-38 מיליארד שקל. הגזירות נשלחו הבוקר לכל השרים ויובאו לאישור הממשלה בישיבה מיוחדת ביום ב' בשבוע הבא. לאחר מכן יוגשו התקציב וחוק ההסדרים לאישור הכנסת והתהליך יושלם עד סוף חודש יולי. הגזירות צפויות להתקל בהתנגדות חריפה מצד שרים וח"כים ונראה כי חלקן לא יבוצע.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הגזירות העיקריות שיבוצעו כבר בחודש הבא: ייקור סיגריות ומשקאות חריפים ב10%, העלאת המע"מ ב-1%, הטלת מע"מ על ירקות ופירות, הטלת מע"מ באזור אילת ועל שירותי תיירות (לא סופי), מס עשירים מיוחד על דירות ומכוניות פאר, טלוויזיות 50 אינץ', מטוסים פרטיים, יאכטות, ג'קוזי ועוד.

בפוסט שכתב ענה לפיד למבקריו הרבים בניהם ח"כ רוזנטל, יחימוביץ' ואף יו"ר ועדת הכספים, ניסן סלומינסקי, היושב יחד עם לפיד בקואליציה: "לא שאני מתלונן חלילה. לציבור קשה יותר, אבל לא צריך לתת לכעס לעוור אותנו אל מול האמת: האפשרות האחרת היתה קריסה של המשק, לא פחות. אם היינו יושבים בחיבוק ידיים, הבור התקציבי היה גדל וגדל, החובות היו מתנפחים, השירותים החברתיים היו מתמוטטים. בכל פעם שאתם רואים בטלוויזיה ככרות אפופות עשן של מדינה שהתפוררה, תדעו שמאחוריהן עמדו פוליטיקאים בזבזניים שלא עמדו בלחצים. זה לא הולך לקרות במשמרת שלי. בדרך הזו, לפחות זה יהיה קצר. תוך שנתיים המדינה כבר תיראה אחרת לגמרי".

להורדת תוכנית הגזירות המלאה של משרד האוצר לחצו כאן

לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

בתוכנית הכלכלית פורטו הגזירות הצפויות לשנת 2014: העלאת מס הכנסה ומס חברות ב-1.5%, קיצוץ קצבאות הילדים (ל-140 שקל לילד), מס בריאות לעקרות בית, צמצום טיפולי שיניים בחינם לילדים עד גיל 12, הגדלת תשלומי הורים לבתי הספר במסגרת חוק חינוך חובה חינם, ביטול סבסוד הצהרונים (עד גיל 9), העלאת מס הרכישה למשקיעים ומיסוי השכרת דירות ל-25%, בדומה למיסוי רווחי הון, ביטול הפטור ממס שבח על דירות בכל 4 שנים, פגיעה בשכר העובדים במגזר הציבורי, צמצום ההטבות לפנסיה לבעלי שכר גבוה (מ-16 אלף שקל, וצמצום הפנסיות במערכת הביטחון.

"בפעם הראשונה מזה שנים מעמד הביניים הישראלי אינו היחיד שמשלם את המחיר. הפעם הלכנו גם למקומות שבהם איש לא העז לגעת: למס החברות, למוצרי היוקרה, לחוק עידוד השקעות הון, לסקטורים ומגזרים שעד היום היו חסינים פוליטית", כתב לפיד.

"אנחנו צריכים גם להיות מסוגלים להרים עיניים לרגע מעל מה שפורסם היום, ולראות את התוכנית כולה". לפיד ענה לביקורת מצד חברי הכנסת שטענו כי הוא שכח את הבטחותיו לאיש העובד: "נכון שמעמד הביניים נפגע בטווח הקצר אבל הקיצוץ הזה הוא רק חלק מתוכנית כוללת שתקטין את יוקר המחיה, תוסיף מקומות עבודה, תוזיל את הדיור, את המים, תביא לשיוויון בנטל ותשפר את חייו של האדם העובד".

תגובות לתוכנית הכלכלית של לפיד:

מיקי רוזנטל: "לפיד דופק את האדם העובד, ועושה זאת עם חיוך"

סלומינסקי: אני לא מרוצה מהתקציב – הכתובת של הגזירות אינה נכונה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן