לפיד מתנגד לעסקת כיל-פוטאש: "משאבי הטבע הם נכס ציבורי"

שר האוצר יאיר לפיד התבטא היום בחריפות נגד עסקת כיל-פוטאש ואמר כי יתנגד לה בכל תוקף. לפיד עידכן את בכירי משרדו על כוונתו לנהל מדיניות לוחמנית לשמירה על אוצרות הטבע במדינת ישראל ואמר: "משאבי הטבע של מדינת ישראל הם נכס ציבורי, והציבור הישראלי הוא הראשון שצריך להינות מהם".

כמו כן הכריז לפיד על כוונתו להקים ועדה ציבורית אשר תבחן מחדש את כל זכויות המדינה במשאבי הטבע שלה המנוהלים על ידי חברות פרטיות.

בעקבות ההודעה חלה צניחה חדה במניות כיל והחברה לישראל. החברה לישראל נפלה ב-5.9% ומניית כיל איבדה 3.8%.

לפיד | צילום: מרק ישראל סלם

בפברואר פרסמה בלומברג כי יצרנית הדשנים הקנדית פוטאש תקפיא את עסקת הרכישה של כיל מהחברה לישראל בשל "אירועים פוליטיים".  פוטאש, הנחשבת ליצרנית הדשנים מס' 1 בעולם, ביקשה לרכוש את כיל, הנחשבת ליצרנית השישית בגודלה בעולם, כך שתוכל למנף את מעמדה בסין ובהודו, אשר אחראיות לעיקר הצמיחה בתעשייה. הסכמת המדינה לעסקה נדרשה משום שהמדינה מחזיקה "מניית זהב" בקרב יצרנית הדשנים, השייכת ל"חברה לישראל".

אפשרות המכירה של כיל לפוטאש גרמה לביקורת ציבורית רבה. "העסקה מגבירה את הריכוזיות במשק ומבטיחה את המשך מידור אזרחי המדינה מן זכויות הנלוות למשאבי הטבע ששייכים בראש ובראשונה להם, לא לחברה לישראל וודאי שלא לחברה זרה חסרת כל זיקה וקשר למדינה", אמרה התנועה לאיכות השלטון בוועידה שנערכה בכנסת בנושא. "ניסיון העברת השליטה על משאב הטבע לחברה זרה הוא ניסיון המהווה התפרקות המדינה מנכסיה וזניחת אינטרס הציבור הרחב".

גם יו"ר האופיזציה, שלי יחימוביץ', הגיבה בנושא לא פעם ואמרה בעבר כי מכירת המחצב האסטרטגי הגדול במדינה לפוטאש הזרה היא בגדר אסון לקופת המדינה, לתעסוקה בנגב, וליכולת של ממשלת ישראל לקבוע בעתיד מתווה מס ותמלוגים הוגן על היקרים שבמשאבי הטבע שלה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן