לראשונה: יוגבל שכר בכירים בגופים נתמכים מתקציב המדינה

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, חתם היום על נוהל חדש, המעדכן את אופן הענקת תמיכות מתקציב המדינה למוסדות ציבור. מדובר על כ-3,000 גופים, ביניהם למשל מוזיאון ישראל, החברה להגנת הטבע, האופרה הישראלית, הבימה, להקת בת שבע ועוד. לראשונה נקבעה בנוהל מגבלה על שכר הבכירים בגופים נתמכים כך שהשכר המקסימלי למנכ"ל לא יעלה על שכר מנכ"ל חברה ממשלתי לא עסקית.

הגבלה זו באה למנוע באופן תיאורטי מצב בלתי סביר, בו מנהלי גופים נתמכים מקבלים שכר גבוה מאוד מכספי משלם המיסים, ללא פיקוח, ולעיתים על חשבון הפעילות השוטפת של הגוף הנתמך. סך התמיכה שמקבלים גופים אלה מהמדינה עומד על כ-2 מיליארד שקל.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"הנוהל יטיל אחריות אישית על נושאי משרה בגופים נתמכים ויאפשר חיוב של בעלי תפקידים כספים שהועברו לגופים שלא כדין ובהסתמך על דיווחים כוזבים", נאמר בהודעת משרד האוצר. "כן נקבעו צעדים מיוחדים במקרה של דיווח כוזב ביודעין, התחזות וסיכול ביקורת".

איסור נקבע על העברת כספים לתאגיד עסקי שהינו בשליטת מוסד ציבור הנתמך למעט בדרך של הלוואת בעלים שתיעשה בתנאים מסוימים. לצורך מניעת מצב שמוסדות ציבור בעלי יתרות צבורות גדולות שאינם משתמשים בהם מוסיפים ליטול חלק מעוגת התמיכות, נקבע כי אין להעביר תמיכה לגוף שיש לו יתרות כספים שלא יועדו בשיעור העולה על 100% ממחזור הכנסותיו השנתי.

שטייניץ | צילום: רויטרס

עוד נקבעו הגבלות על העברת תמיכה שתכליתה קיום פעילות למוסדות ציבור המצויים בגירעון עמוק, ובין היתר, דרישה להפעלת תכנית הבראה. "הנוהל החדש מפחית בירוקרטיה ומאציל סמכויות למשרדי הממשלה", טוענים באוצר.

בנוהל החדש ניתן לאשר מקדמות עד שיעור של 40% לעומת 20% בנוהל הישן. הדבר יאפשר למשרדי הממשלה לשלם גם בתקופה בה מתנהלת המדינה ללא תקציב מאושר.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אמר כי "מדובר בתקנות שיאפשרו לממשלה לרסן את שכר הבכירים בגופים הנתמכים המקבלים את שכרם מכספי משלם המיסים. התקנות ימנעו תרמית לגבי מספר הלומדים בישיבות ומספר המשתתפים בפעולות העמותות השונות. זהו צעד חשוב שיתרום לטוהר המידות בישראל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן