מבקר המדינה על גל ההתייקרות: הממשלה לא מילאה את תפקידה

"בין השנים 2011-2005 עלו מוצרי המזון בשיעור ריאלי של כ-10%, בעוד שההכנסה הריאלית נטו של מרבית הציבור ירדה. מכאן שחלה הרעה משמעותית במצבן של השכבות החלשות", כך כותב מבקר המדינה החדש יוסף שפירא, בחוות דעת שמתפרסמת ערב ראש השנה ועל רקע צעדי ההתייקרות האחרונים במשק.

בחוות הדעת מציין המבקר את הפער הגדל בין התייקרות מוצרי מזון לבין ההכנסה של מרבית הציבור. הוא מפנה את האצבע המאשימה לעבר משרד האוצר ומשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה, שלדבריו לא ביצעו כראוי את תפקידם בנוגע לשמירת רווחת הצרכן ולא התייחסו לשיקולים חברתיים ובריאותיים.

מבקר המדינה, יוסף שפירא. צילום: יח"צ

עוד קובע המבקר בחוות הדעת שפרסם כי בהינתן שוק ריכוזי כמו זה של מוצרי החלב, הורדת רמת הפיקוח של הממשלה על מוצרים שונים, יש בה פגיעה קשה באינטרסים הכלכליים של הציבור הרחב. שפירא מתייחס בחוות דעתו למחאת הקוטג' שפרצה שנה שעברה ואמר שהורדת הפיקוח על גבינות הקוטג' בניגוד להחלטת ממשלה קודמת בעניין הביאה עלייה דרסטית של 35% במחיר הקוטג'.

בתוך כך כתב שפירא בחוות דעתו "צדק חברתי איננו סיסמא ריקה. חובתה של הממשלה לפעול לתיקון".

בתגובה להאשמות, אמרו במשרד התמ"ת כי בשנה האחרונה ונקט המשרד מספר צעדים משמעותיים בנושא. "מיד עם כניסתו לתפקיד, הורה שר התמ"ת שלום שמחון על הקמת ועדת המזון, אשר בחנה את כשלי השוק בתחום המזון והציגה דוח מקיף ושורת המלצות, שיתנו מענה לכשלים אלו ולמרבית טענות המבקר. בעוד שהמבקר התמקד בהשפעת הסרת פיקוח המחירים על עלייתם, בדקה ועדת המזון את כלל מרכיבי שוק המזון הישראלי ומצאה כי הוא מאופיין במספר כשלים, שהביאו במהלך השנים לעליית מחירים לא מוצדקת ולכן קבעה שורת צעדים להוזלת סל הקניות שתחילתם בעידוד התחרות בתחום הייצור והייבוא, עבור דרך יחסי המסחר שבין הספק לרשת השיווק, ובין רשת השיווק לצרכן וכלא בחיזוק המודעות והכוח הצרכני".

"אחת ההמלצות של ועדת המזון היא כי שרי האוצר והתמ"ת ימליצו על מוצרים בסיסיים שייכנסו לפיקוח מחירים זמני עד ליישום מלא של המלצות הוועדה. המלצה זו, לצד המלצות נוספות – הגברת שקיפות המחירים לצרכן, הגבלת ריכוזיות קמעונית ברמה האזורית, עידוד עסקים קטנים, איסור הסדרים בלתי תחרותיים ביחסי ספק קמעוני והפחתת מכסים – יובאו לאישור הממשלה במסגרת חוק ההסדרים".

"כבר בתום בדיקה ראשונית של מחירי הלחם – המוצר המרכזי המפוקח היום על ידי התמ"ת – החליט המפקח על המחירים במשרד התמ"ת, לאחר שחשף כי המאפיות מעניקות הנחות לרשתות השיווק הגדולות, שלא להיעתר לבקשתן להעלות את מחירו המפוקח של הלחם בשיעור של 9% ויותר כפי שדרשו אלא בכ-6% בלבד".

בשולי הדברים הביעו במשרד התמ"ת זעם על אופן פרסום הדוח ויציאתו לתקשורת. "באופן תקדימי החליט המבקר הנכנס לפרסם את הדוח בתקשורת לפני מועד פרסומו הרשמי, ומבלי להודיע למשרדים המבוקרים על כך. התנהלות זו היא תמוהה. היה ראוי כי הפרסום בנושא שהוא מהחשובים ביותר על סדר יומו של האזרח, ערב החג, יעשה באופן מכובד והגון".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "ועדת טרכטנברג קבעה כי 'פיקוח על מחירים אינו אלא פתרון זמני, חלקי ולא יעיל…'. נדגיש כי דוח מבקר המדינה מצביע על כך שמבנה מקטע הרפתות ואופן חישוב מחיר החלב הגולמי מכביד על הצרכן שלא לצורך ומביא למחירים גבוהים המסבסדים חוסר יעילות בקרב היצרנים. יישום המלצות וועדת קדמי לעניין משק החלב צפוי להוריד את מחיר החלב הגולמי בכ-15%. טיפול בכשלים במקטע הקמעוני, בהתאם להמלצות הוועדה, יוביל להגברת התחרות והוזלת המחירים לצרכן".

בהרמת כוסית שהתקיימה היום במשרד ראש הממשלה, התייחס ראש הממשלה בינימין נתניהו לנושא יוקר המחייה ואמר: "זו בעיה שאנחנו חייבים לטפל בה, טיפלנו בה, נצטרך להמשיך להפחית את יוקר המחיה, בייחוד במה שכרוך במחירי המזון. אני מודע לקשיים של האזרחים, ואנחנו נידרש לטפל בבעיה הזאת תוך כדי שמירה על ניהול אחראי של כלכלת ישראל ומקומות העבודה של אזרחי ישראל. גם בזה נטפל בשנה הקרובה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן