מגדלי הפרחים: המחסור בעובדים מסכן היצוא

ייצוא הפרחים לקראת חג המולד לאירופה נמצא בסכנה בשל המחסור בעובדים תאילנדים. כך מזהיר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד. לחקלאים ישנם כעת על פי החלטת הממשלה היתרים להעסקת 25 אלף עובדים, אך לטענתם בפועל כ-20% מהם חסרים והניסיונות להביא את יתרת העובדים נתקלים בחומה בצורה של בירוקרטיה.

"השבועות שלפני חג המולד נחשבים לתקופת השיא של יצוא הפרחים, והיקף המכירות במהלכם מגיע ל-200 מיליון שקל", אומר חדד. "במצב הנוכחי שבו לכל משק חסרים מספר עובדים מתוך המכסה הדרושה אין סיכוי שנעמוד בהזמנות ופרחים שאמורים להגיע לאירופה ישארו כאן".

לדברי חדד, בעבר ישראל היתה יצואנית הפרחים המובילה לאירופה והמגדלים זכו למוניטין וביקוש רב. "כיום, בשל מחסור בעובדים, איבדנו את הבכורה לטובת קניה. גם אתיופיה בדרך לעקוף אותנו ומדינות נוספות כמו אוגנדה, אקוודור וקולומביה חודרות לשוק. למרבה הצער, אנו נחשבים כיום אמינים פחות ממדינות אפריקה בעיני לקוחותינו באירופה".

ייצוא הפרחים בסכנה? | צילום: מרק ישראל סלם

מזכיר ארגון מגדלי הפרחים הוסיף כי המצב בלתי נסבל: "בעבר כבר קיבלנו פיצוי של 50 מיליון שקל על הנזקים. אנו מתעדים כעת את הנזקים החדשים ובכוונתנו להגיש תביעה חדשה. במקום שקופת המדינה תצא נשכרת מעבודתנו, בסופו של דבר אזרחי המדינה נאלצים לממן פיצויים. אני משוכנע שאם השרים והפקידים היו צריכים לממן את הנזקים ממשכורתם ולא על חשבון הציבור הם היו נוהגים באחריות".

חדד אמר שהחלטת הממשלה לצמצם את מספר העובדים הזרים החל משנת 2013 ב-1500 עובדים נוספים ולהחליף אותם בעובדים ישראלים או פלסטינים תחמיר את מצב החקלאים: "כבר עשינו בעבר ניסיונות להעסקת עובדים ישראלים שהסתיימו בכישלון מוחלט וחבל שחוזרים על אותן טעויות. באשר לעובדים הפלסטינים, איננו יכולים לבסס את המשקים על המצב הביטחוני הרעוע. החמרה ביטחונית תביא לסגירה מידית של המעברים ביהודה ושומרון ושוב נעמוד בפני שוקת שבורה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן