מדענים גילו את הדינוזאור הקדום ביותר בעולם על מדף במוזיאון

חוקרים גילו מאובנים של מה שעשוי להיות הדינוזאור הקדום ביותר הידוע. אבל הם לא גילו אותם באדמה – הם מצאו אותם יושבים על המדף. המאובנים של הדינוזאור, Nyasasaurus parringtoni, היוו חלק מאוסף ישן במוזיאון להיסטוריה של הטבע בלונדון. הם נאספו במקור בשנת 1930 בטנזניה. לאחרונה החליט צוות בינלאומי לבדוק אותם פעם נוספת.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

"מחקר זה מדגיש את התפקיד החשוב של מוזיאונים באיכסון דגימות שחשיבותן המדעית הייתה עלולה להיות מוחמצת אם לא היו חוזרים ומעיינים בהן שוב", מסר בהודעה לעיתונות פול בארט, חוקר שותף. "חלק גדול מהתגליות החשובות יותר בפליאונטולוגיה קרו במעבדות או במחסנים של מוזיאונים, באותה מידה כפי שקרו בשטח".

לרשות החוקרים עמדו עצם זרוע אחת ושש חוליות, אולם עבור פליאונטולוגים מספקת כמות כזו לעתים קרובות מידע רב. לדוגמה, על ידי בדיקת העצמות, ניתן להסיק שהיצור גדל במהירות, תכונה אופיינית לדינוזאורים. העצמות הכילו גם תאים רבים וכלי דם, שמהווים גם הם אינדיקטורים לגדילה מהירה. תכונות אלו נדגמו גם בציפורים – צאצאיהם של הדינוזאורים.

צילום: רויטרס

"למרות שהידע שלנו אודות ה-Nyasasaurus הגיע עד כה רק ממאובנים, לאנטומיה של עצם הזרוע העליונה שלו ושל חוליות הירך יש תכונות ייחודיות לדינוזאורים, מה שהופך אותנו לבטוחים כי יש לנו עסק עם בעל חיים שקרוב לוודאי היה הדינוזאור הקדום ביותר", אמר החוקר ראשי, ד"ר סטרלינג נסביט, בהודעה לעיתונות.

מהמאובנים שישנם בידי החוקרים, עולה כי אורכו של ה-Nyasasaurus היה בין 2.15 ל-2.5 מטרים, ומשקלו בין 20 ל-60 ק"ג. הוא חי ככל הנראה לפני 235-245 מיליון שנים. "ל-Nyasasaurus וגילו ישנן השלכות חשובות, בין אם זהו דינוזאור או קרוב משפחה שלו", אמר נסביט. "הגילוי עשוי לקבוע כי סביר שהדינוזאורים התפתחו מוקדם מהצפוי".

הגילוי עשוי להיות גם עדות נוספת לכך שדינוזאורים חיו גם בחלק הדרומי של פאנגאיה: "הממצאים החדשים ממקמים את תחילת האבולוציה של הדינוזאורים והזוחלים ביבשות הדרומיות", סיכם בארט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן