מדענים: שיחזרנו את הדי אן איי האנושי העתיק בעולם, משלד בן 350 אלף שנה

הרי אטפוארה בספרד אינם מרשימים במיוחד, אך במקרה שלהם העיקר הוא מה שנמצא מתחתיהם ולא על פסגותיהם. האזור הוא מכרה זהב של שרידים ארכיאולוגים, בעיקר מאובנים וכלים השייכים לאדם הקדמון. לא לחינם, האו"ם וארגון המורשת העולמי, העניק למקום מעמד של אתר מורשת עולמי על שסיפק "אנפורמציה יקרת ערך על טבען ודרך חייהן של קהילות האדם הקדומות ביותר באירופה".

האתר המפורסם ביותר בהרים "Sima de los Huesos" (בור העצמות), הוא בדיוק מה ששמו מעיד עליו. בתחתית ערובה של 13 מ' במערכת המנהרות הפתלתלה שמתחת להר, קבורות 5,500 עצמות אדם עתיקות שגילן יותר מ-350 אלף שנה!

שלד של "הומו היידלברגסיס" שנמצא בהרי אטפוארה | צילום: רויטרס

כעת, הצליח מטיאס מייר, חוקר בכיר במכון מקס פלנק לאנטרופולוגיה אבולוציונית, יחד עם צוותו, לשחזר ולנתח מתוך העצמות, את הדי אן אי האנושי העתיק ביותר בעולם.
הדי אן אי, כידוע הוא המולקולה המכילה את ההוראות כיצד לבנות חיים, והדי אן אי מבור העצמות נחשב כ"הוראות ההכנה" של ה"הומו היידלברגסיס", זן אדם נכחד, הדומה בגובהו ובמראהו לניאנדרטליים.

הצוות אסף כשני גרם של חומר מתוך עצם ירך באתר, ומיצה מתוכו את הדי אן איי בעזרת שיטות מתקדמות. הם התמקדו בדי אן איי הנמצא במיטוכונדריה – תחנת הכוח של התא, ומכיל כמות פחותה בהרבה של גנים מאשר בדי אן איי שבגרעין התא. יחד עם זאת, מכיוון שהדי אן איי המיטוכונדריאלי, מועבר ישירות מהאם, אין בו כמעט שינויים, מה שהופך אותו לכלי חזק להתחקות אחר מוצא המין הנחקר.

בן קרוב ל-400 אלף שנה | תמונה: shutterstock

לאחר שריצפו 98% של הדי אן אי, מייר ועמיתיו יכלו להעריך את גילו של האדם ממנו נלקחו הדגימות ולקבוע כי הוא בן קרוב ל-400 אלף שנה. הממצא הופך את שרידי האדם מספרד למקור הדי אן אי האנושי העתיק בעולם, לאחר שעקף את השיאן הקודם- ניאנדרטל בן 100 אלף שנה.

החוקרים ניסו לקבוע את מיקומו של הזן בעץ המשפחה של מין האדם, ונדהמו לגלות כי הוא אינו חולק אב משותף עם הניאנדרטליים, ומהווה תת זן מיסתורי של האדם "הדניסובני", שהתגלה לראשונה ב-2008 וחולק אב קדמון משותף עם "ההומו ספיינס" והניאנדרטיים לפני כמיליון שנה.

הממצא של מייר וצוותו חושף שוב עד כמה סבוכה שושלת היוחסין שלנו, ולכמה אבות קדומים שונים אנו חווים את חיינו כיום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן