מהו הסוד? האסטרטגיה שהפכה את סמסונג למלכת הסמארטפונים

העובדה שסמסונג היא החברה המובילה בתחום הסמרטפונים כבר ידועה לכל. אולם את הסיבה להצלחתה המסחררת של החברה הקוריאנית אף אחד עוד לא הצליח לפענח. אולם כעת, לאחר שהשיקה החברה בשבוע שעבר את מכשיר הגלקסי S4 החדש שלה שנחשב לחדשני ביותר בשוק כיום, מנסים מומחים טכנולוגים להבין מהו הסוד של סמסונג. 

השבוע פרסם מכון המחקר IHS דוח המפרט את העלויות של מרכיביו של מכשיר ה-S4 של סמסונג. על פי הדוח, המחיר הכולל של המרכיבים בסמארטפון החדש הוא 236 דולר בלבד. אך הפריט המעניין ביותר בדוח הוא סכום המרכיבים המרכיבים המיוצרים על ידי סמסונג עצמה – 149 דולר. משמעות הדבר היא שסמסונג למעשה אחראית על ייצור 63% מכלל המרכיבים בסמארטפונים שלה – יותר מכל אחת מהמתחרות בשוק, ביניהן אפל ונוקיה. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הבחירה של סמסונג לייצר את מרבית מרכיבי הגלקסי S4 בעצמה מסייע לה להיתבדל משאר החברות הפועלות בשוק הסמארטפונים. בנוסף ליתרון המיתוגי, האסטרטגיה של סמסונג מקלה גם על עבודתם של המהנדסים שלה. 

גלקסי S4, המכשיר החדשני ביותר כיום בשוק | צילום: רויטרס

"זוהי דרך חדשה לעשות דברים", מסביר האנליסט הבכיר של IHS וויין לאם. לדבריו, "כאשר המהנדסים מודעים מראש ליכולות של המרכיבים הטכניים, קל להם יותר לתכנן מראש את החידושים הטכנולוגיים ולכתוב קוד על פיהם".

האסטרטגיה עצמאית של סמסונג מסייעת לה גם בעמידה בלוח זמנים נוקשה. השיטה יוצרת סינכרון טוב יותר בין מחלקות הייצור וכך החברה יכולה להוציא את מוצריה לשוק מהר יותר מאשר חברות הנעזרות במפעלי ייצור חיצוניים.מנגד, מתחרותיה של סמסונג סובלות כל הזמן מחוסרים במלאים שמונעים מהן להוציא את הסמארטפונים לשוק.

אולם היתרון הגדול ביותר בייצור עצמי הוא חדשנות. "היכולת לשלוט על עתידו של השוק מהווה עבור סמסונג יתרון גדול אף יותר מהחיסכון הכספי", מסביר האנליסט הבכיר של חברת המחקר פורסטר בארה"ב צ'ארלס גולבין. "התחרות החשובה ביותר של סמסונג בשוק הסמארטפונים מול אפל היא על מוצר הדגל. בתחרות זו חשוב מאוד לשמור על יתרון החדשנות והאסטרטגיה של סמסונג מקלה עליה מאוד בתחום זה".

אך עם הצד החיובי מגיע גם השלילי. "העובדה שסמסונג היא למעשה הלקוחה הטובה ביותר של עצמה מפעילה לחץ חזק יותר על מחלקת המובייל שלה להיות המובילה בשוק", מסביר לאם. המתמקדות במספר לקוחות מוגבל מגדילה את הסיכון לירידה בהכנסות כתוצאה מאבדן התקשרות עם אחד מהם. כבר עכשיו ישנן חברות רבות בשוק שמעדיפות שלא להשתמש ברכיבים שסמסונג מייצרת, בראשן כמובן – אפל.

במסגרת האסטרטגיה העצמאית, סמסונג קידמה שלושה מבכיריה, כאשר ראש מחלקת המובייל הפך לסמנכ"ל וכך גם מנהל מחקלת הטלויזיה וסגן היו"ר של החברה. המחשבה מאחורי המהלך היא פשוטה: בעידן בו הפונקציונליות של המכשיר הנייד הולכת ונעשית קרובה יותר לזו של הטלויזיות של החברה, זה רק הגיוני שמי שעומדים בראשן יעבדו ביחד באופן צמוד יותר. מהלך זה כבר הוכיח את עצמו לפחות בתחום הסמרטפונים. כעת נותר לראות מה יקרה בענף הטלויזיות. 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן