מהלובי לגג ב-17 קמ"ש: הצצה ראשונה למעלית העתיד

האם המעלית כפי שאנו מכירים אותה עומדת להשתנות? חברה גרמנית ThyssenKrupp עובדת על MULTI, פיתוח מעלית שמתניידת בין הקומות ללא שימוש בכבלים.
במקום כבלים המעלית של ThyssenKrupp תנוע באמצעות מערכת מגנטים שיוצרים אפקט ריחוף, טכנולוגיה דומה לזו של הרכבת המהירה ביפן. מאז שהמעלית הומצאה לראשונה במאה ב-19, היא נעזרה בחיכוך בין כבלים התלויים מעליה שנוצר על ידי מנוע חשמלי או במערכת הידראולית של לחץ ושמן כדי להתנייד, אבל בימינו המעלית החשמלית היא הנפוצה יותר. מאז, המעלית לא השתנתה באופן מהותי במהלך 160 השנים האחרונות.

הולדתה של המעלית האופקית נראה באופק?

יתרון של מערכת המגנטים הוא היכולת לנוע לכיוונים נוספים. כלומר, במקום שהמעלית תנוע רק בקו אנכי למעלה ולמטה, המעלית המגנטית תוכל לנוע גם בציר אופקי בתוך מבנה. לדוגמה, אם תצטרכו להגיע לצידה השני של הקומה בה אתם נמצאים והעצלות תיפול עליכם, תוכלו להיעזר במעלית המגנטית להגיע לשם בזמן קצר ומבלי להתאמץ. תנועת המעלית בציר אנכי ובציר אופקי יתבצעו על ידי מערכות נפרדות.

עוד יתרון של MULTI הוא האפשרות לדחוס כמה מעליות באותו פיר. אם עד היום כל פיר אנכי היה מאכלס מעלית אחת בלבד, התכנון של MULTI הוא לבנות פיר מעגלי שיכיל מספר מעליות שינועו במהירות מקסימלית של 11 מייל לשעה (17.6 קמ"ש). השאיפה היא שמעלית תהיה זמינה לנוסעים כל 15 עד 30 שניות בדרך זו.

לא לפני שנת 2016

"כמו שארכיטקטורת הבנייה מתפתחת", אמר אנדרס שירנבק (Andreas Schierenbeck), אחד ממנהלי חברת ThyssenKrupp, בהודעה לעיתונות שמתייחסת לפיתוח המעלית החדשה, "כך גם הכרחי שמערכת המעליות תסתגל כדי שתוכל להתאים לדרישות של מבנים בעלי תעבורת אנשים גבוהה".

אם חשבתם שכבר אפשר להפסיק את אימוני הג'וגינג, מתברר שזה עוד מוקדם מדי. מעלית ה-MULTI הראשונה תיכנס לשלבי הניסוי לא לפני שנת 2016. גם אם המעלית תאושר לשימוש באופן רשמי, היא מיועדת בשלב זה רק למבנים בעלי רף גובה מינימלי של 300 מטר, כלומר לבנייני משרדים מפוארים או אולי קניונים גדולים. במלים אחרות, החלום האולטימטיבי להגיע מהספה בסלון אצלכם בבית לשירותים ובחזרה בשלושה וחצי צעדים יצטרך לחכות עוד כמה שנים טובות לפחות.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

מוזילה משיקה את פיירפוקס 34 ונפרדת מגוגל לטובת יאהו; מה עוד חדש?

הסטארטאפ הישראלי Glide מגייס 20 מיליון דולר

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן