מהלך היסטורי באירופה: דראגי הודיע על רכישה של אג"ח בשווי 60 מיליארד אירו בחודש

השמועות עליה הסתובבו כבר ימים ארוכים, תוכנה הודלף כבר אתמול, אך כעת זה רשמי – תוכנית ההרחבה הכמותית באירופה יוצאת לדרך. נגיד הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי, הודיע במסיבת עיתונאים לפני זמן קצר על התוכנית שתהווה מעתה את תקוותו הגדולה ביותר של גוש האירו ליציאה מהמשבר המתמשך בו הוא שרוי. 

בעוד התחזיות המוקדמות בשווקים הצביעו על תוכנית הרחבה כמותית שתכלול רכישה של אג"ח בשווי 50 מיליארד אירו בחודש, הודיע דראגי כי הבנק המרכזי האירופי ירכוש אג"ח בשווי 60 מיליארד אירו בחודש עד ספטמבר 2016. הוא מוסיף כי התוכנית תיפסק כאשר יראה שיפור באינפלציה – מה שאומר כי יתכן שהתוכנית תימשך גם לאחר התאריך המיועד.

עוד לפני ההודעה על תוכנית ההרחבה החליט הבנק המרכזי להותיר את הריבית בגוש האירו על רמתה הנוכחית של 0.05% וכן להותיר את הריבית השלילית על הפקדונות ללא שינוי ברמה של 0.2%-.

דראגי. הולך על כל הקופה במאמץ לחלץ את אירופה מהבוץ | צילום: Flickr ECB

"נשק יום הדין" ששלף היום דראגי מוצג לאחר התמהמהות ארוכה וניסיונות שונים של הבנק המרכזי להוציא את אירופה מהמשבר הקשה. בשבוע שעבר פורסמו נתונים שהצביעו באופן לא מפתיע, אך מדאיג למדי, כי אירופה נמצאת בדיפלציה של 0.2% וחלק מחברותיה נמצאות בדפלציה עמוקה אף יותר. לכך מצטרף החשש ההולך וגובר כי מפלגות השמאל ביוון ינצחו בבחירות שיתקיימו בסוף הקרבות וכחלק מהתנגדותם לצעדי הצנע שנכפו על יוון, יובילו את המדינה אל מחוץ לגוש האירו.

הסימן האחרון לתוכנית ההרחבה שהוכרזה היום היה המהלך של הבנק השוויצרי שהסיר את ההצמדה של ערך הפרנק אל האירו במטרה להימנע מהפסדים גדולים ומהצורך לרכוש כמויות גדולות של אירו לאחר שערכו ירד. 

לפי שעה יורד מטבע האירו בתגובה להודעה הדרמטית ב-0.7% ל-1.153 דולרים לאירו.

אורי גרינפלד הכלכלן והאסטרטג הראשי של פסגות לא מאמין שהתוכנית של דראגי תוציא את גוש האירו מהבוץ "הבעיות הכלכליות בגוש האירו קשות מדי ומבניות מדי מכדי שיהיה ניתן לפתור אותן בעזרת הדפסת כסף בלבד. תוכנית ה-ECB נועדה בעיקר להחליש את המטבע בגוש ולאפשר למדינות להמשיך ולבצע את ההתאמות הנדרשות בסביבה פיננסית הנוחה ביותר. יחד עם זאת, ללא התקדמות ברפורמות הנדרשות יהיה קשה לפירמות האירופאיות להגדיל את רווחיהן והסיכון שהמשקיעים יאבדו בשלב כלשהו את הסבלנות תגדל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן