מוותרת על מיליונים: אורוגוואי תפטור ממס את תעשיית המריחואנה

אורוגוואי תפטור ממס ייצור ומכירה של מריחואנה, זאת בניסיון להבטיח שהמחירים ישארו נמוכים מספיק על מנת להוות תחרות לשוק השחור במדינה, שהסחורה בו מגיעה בעיקר באמצעות מבריחים מפאראגוואי, כך על פי יועצי תוכנית הלגליזציה במדינה.

את החוק שמאפשר גידול ומכירה של מריחואנה אישר הקונגרס באורוגוואי בחודש דצמבר 2013, והיא הייתה המדינה הראשונה בעולם לעשות כן, כאשר אחת ממטרות המהלך הוא הוצאת העסק מידיהם של פושעים.

"הרעיון המרכזי הוא לא גביית המיסים. הכל חייב להיות מכוון לחיסול השוק השחור", אמר פליקס עבאדי, מי שאחראי על פיתוח מנגנון המס שיחול על עסקי המריחואנה. "לכן, אנחנו חייבים לוודא שהמחיר נמוך". למרות שבאופן כללי שיעורי הפשיעה באורוגוואי המשגשגת אינם גבוהים, כשליש מהאסירים מאחורי סורג ובריח נמצאים שם בעוון פשעי סמים.

הממשלה תוציא מכרז להענקת רישיונות ל-6 חברות נוספות לייצור קנאביס באופן חוקי כבר בשבועות הקרובים. היא גם שוקלת בנוסף לגדל את הצמח על חלקת אדמה שנשלטת בידי הצבא על מנת להימנע מהעברה בלתי חוקית של היבול.

בעוד על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים מוטלים מיסים כבדים באורוגוואי, המסחר במריחואנה יתקיים, לפחות על פניו, נטול מיסים לחלוטין, אומר עבאדי. באורוגוואי לא נדרש צו מיוחד או חוק על מנת להחריג את המוצר מנטל המס.

נשיא אורוגוואי, חוסה מוחיקה – הפך סמל לצניעות בכל העולם | צילום: רויטרס

מוקדם יותר החודש, חתם הנשיא חוסה מוחיקה על צו המתווה את האותיות הקטנות של המדיניות החדשה. על פי המסמך, תושבי אורוגוואי יורשו לקנות עד 10 גרם של מריחואנה בכל שבוע, במחיר שבין 85 סנט לדולר לגרם, מחיר בר השוואה לשוק השחור במדינה.
אורוגוואי, מדינה של 3.3 מיליון איש שמתמחה בעיקר בחקלאות, עלתה לכותרות בשל מהפכת המריחואנה במדינה, שהובלה על ידי הנשיא מוחיקה, מרקסיסט לשעבר שאורח חייו הצנוע והגיגיו הפילוסופיים הפכו אותו לאהוב במיוחד מעבר לים.

בניגוד למדינות קולורדו וושינגטון, שהפכו את השימוש בקנאביס לחוקי גם כן, על המדינות בארה"ב עדיין חל החוק הפדרלי שאוסר זאת, והמיסוי שהוטל בהן על התעשיה גבוה במיוחד.

לא מעט מדינות, ובעיקר השכנות מאמריקה הלטינית, עוקבות מ'קרוב אחר הנעשה באורוגוואי. כשגם המתנגדת החריפה ביותר למריחואנה, ארה"ב, מוותרת אט אט על המלחמה בסמים, כל הצלחה במקום אחד עשויה להוביל לשינוי במקום אחר.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן