מותן של הקריירות: ברוכים הבאים לעידן העבודות הזמניות

אם אתם מועסקים כמלצרים, כמאבטחים או כעובדי ניקיון, יכול להיות שהכתבה הזו אינה בשבילכם. נתונים סטטיסטיים מוכיחים סוף-סוף כי הסטריאוטיפים היו נכונים: על פי סקר שנערך לאחרונה, גובר הסיכוי של דור ה-Y (ילידי שנות ה-80 ואילך) להיות מועסקים גם בעתיד במשרות הקשורות לתעשיית השירותים.

למרות שאנו מעדיפים לחשוב על עבודות כאלו כעל תחנות בדרך למעלה – בייחוד מי שמחזיק באחת כזו – גוברות הראיות לכך ששוק העבודה האמריקאי עלול שלא לחזור לעולם למצב החיובי בו היה לפני המשבר הכלכלי של 2008. העתיד כבר כאן, והוא מביא עימו עבודות זמניות בשכר נמוך.

לדברי המכון למדיניות כלכלית, כמעט 30% מהעובדים האמריקאים מחזיקים במשרות בשכר נמוך. מספר זה צפוי שלא להשתנות עד שנת 2020. בכך גוברים סיכוייהם של כ-50% מבוגרי המכללות הטריים, הנמצאים במצב של אבטלה או קרוב לכך, לעבוד בעבודות מעין אלו, וזוהי תחזית קודרת במיוחד עבור עובדים צעירים אשר מקווים להשאירן מאחור.

מספר העובדים הזמניים בארה"ב עלה ברבעון הראשון ב-6% בהשוואה לשנה שעברה. למעשה, מספר המשרות הזמניות גדל כבר תשעה רבעונים רצופים מאז הסתיים המיתון באופן רשמי. אולם גם אם יצליחו העובדים לעבור מהעולם הקמעונאי לתאגידי, אין ערובה לכך שעבודתם תעלה על מסלול של קריירה.

צילום אילוסטרציה: INGIMAGE/ASAP

מאז שנת 2009 חלה עלייה של 40% במספר האנשים המחזיקים במשרות זמניות. הגידול הזה מתחיל להדאיג, כאשר עבודות זמניות אינן הופכות לקבועות וכאשר עבודות קבלניות מחליפות משרות ארוכות טווח.

"מעסיקים מהססים להוסיף עובדים קבועים", מסביר מנכ"ל לשכת התעסוקה האמריקאית, ריצ'רד וולקוויסט. "בין היתר בשל אי הוודאות לגבי עוצמתה של הכלכלה הנוכחית, והתנאים הכלכליים העתידיים, כולל העלאות מסים וקיצוצים בהוצאות, הצפויים להיכנס לתוקף בינואר 2013. בזמנים כאלה, עסקים נעשים הרבה יותר אסטרטגיים בשמירה על גמישות כוח העבודה".

גישה זהירה זו וההסתמכות על כוח עבודה פנוי עשויות להימשך שנים. אפילו בנקודות כלכליות חמות כמו עמק הסיליקון – עלולים העובדים הצעירים ביותר לעבור בין מספר משרות זמניות בחיפוש אחר שכר ותנאי עבודה טובים יותר על מנת לפרנס את עצמם, בתקווה למצוא נקודת כניסה למסלול קריירה.

לסיכויו של דור עובדים אשר מתמודד עם חוסר ביטחון בעבודה יש השלכות חברתיות רחבות יותר, שלא ניתן למחוק בהינף יד באמתלה של "מפונקים". ימי הקריירה של 30 השנים תחת מעסיק יחיד הסתיימו ככל הנראה.

התחזית הינה אם כן כי האמריקאים הצעירים אשר נמצאים בחלקו התחתון של סולם ההכנסות צפויים להישאר שם גם כבוגרים. רק 4% מהבוגרים שהגיעו מהמעמד הנמוך יעשו את כל הדרך לפסגה. נסו לא לחשוב על כך כשאתם מחתימים שעון במשמרת הבאה שלכם בקניון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן