מחקר חדש חושף: זה התפריט היומי שיכול להציל את החיים שלכם

צורכים הרבה שמן זית ואגוזים? הסיכון שלכם ללקות במחלות לב קטן משמעותית. מחקר ענק שנערך במימון ממשלת ספרד עונה על ויכוח ישן: מה צריכים אנשים לאכול כדי ליהמנע מהתקפי לב? מסתבר שזה לא קשור לכמות השומן שאתם אוכלים, אלא לסוג שלו.

נבדקים אשר אכלו תפריט "מזרח תיכוני" עשיר באגוזים ובשמן זית, כמו גם ביינות, הורידו ב-30% את רמת הסיכון להתקפי לב, שבץ, או מוות כתוצאה ממחלות לב וכלי הדם – ביחס לכאלה שהפחיתו רוחבית את צריכת השומן.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

התוצאה, אומרים קרדיולוגים, עשויה לשנות את האופן שבו מייעצים הרופאים לפציינטים אשר נמצאים בסיכון למחלות לב. המחקר אמור להתפרסם במגזין הרפואה "ניו אינגלנד ג'ורנל" ולהיות מוצג בכנס הבינלאומי על תזונה צמחונית בקליפורניה.

סטיבן ניסן, יו"ר מחלקת רפואה בבית חולים בקליבלנד הגדיר את המחקר כ"יוצא דופן ובעל השלכות חברתיות רחבות היקף". לדבריו, התוצאות מוכיחות "כיצד מדע יכול לשנות תפיסות שגויות בקרב הציבור". במקרה הזה, את ההנחה שדיאטה דלה בשומן יכולה להפוך אנשים לחסינים מפני התקפי לב.


שמן זית, ירקות ואגוזים. זה המתכון | צילום אילוסטרציה: IngImage / ASAP

"העניין הגדול כאן הוא לא לחתוך את כמות השומן שנמצאת בתפריט היומי שלכם", אומר מיגל מרטינז-גונזלס, מרצה ויו"ר המחלקה לרפואה מונעת באוניבריטת נבארה שבספרד ואחד ממחברי המאמר. "אם תקצצו לגמרי בכמות השומן בתפריט אנשים לא יצליחו לעמוד בזה. זה היתרון של הדיאטה ה'מזרח תיכונית'. יש בה הרבה שומן, אך זה שומן בריא".

המחקר הוא בעל משקל מדעי גדול בהרבה ממחקרים אחרים שנעשים בתחום, אשר פשוט בוחנים מה אנשים בריאים אוכלים. אדם שנמנע מבשר אדום, לדוגמא, עשוי לעשות גם דברים אחרים כדי להישאר בריא. במחקר הנוכחי, הצוות התייחס לתפריט המזרח תיכוני כאל תרופה, וביצע ניסויים שלה בסביבה שבה מיתנו את השפעת המשתנים האחרים.

החוקרים גייסו 7,447 גברים ונשים בספרד בגילאי 80-55 עם לחץ גם גבוה, רמת כולסטרול גבוהה וגורמי סיכון אחרים למחלות לב, אך כאלה שלא הייתה להם עד בעיה בלב קודם לכן. החוקרים חילקו את הנבדקים אקראית לשלוש קבוצות, אשר השתמשו בשלושה תפריטים שונים:

1. דיאטה מזרח תיכונית עשירה בירקות, שעועית פירות ודגים, עם ארבע כפות שמן זית ביום לפחות. הם קיבלו ליטר שמן זית בשבוע לשימוש עם המשפחות שלהם. אם הם שתו אלכוהול, נאמר להם לצרוך לפחות שבע כוסות יין בשבוע. הם התבקשו שלא לאכול עוגיות ושאר דברי מאפה עשירים בחמאה, וכן בשר מעובד ואדום.

2. תפריט כמעט זהה לראשון, רק שבמקום שמן זית נכללו בדיאטה אגוזים מסוגים שונים. הומלץ לנבדקים לצרוך 30 גרם בוטנים מדי יום, אותם הם קיבלו בחינם.

3. הנבדקים בקבוצת הבקרה התבקשו להימנע מאכילת שומן, כולל הסרת שומן מאוכל אם אפשר לעשות זאת (הזזה של שומן מן החלק העליון של מרקים, למשל). הם אפילו התבקשו להימנע מדגים שמנים יחסית. האנשים הללו קיבלו מתנות קטנות כחלק מהמחקר.

מבין 2,543 נבדקים בתפריט שמן הזית, 96 לקו בהתקפי לב ומחלות לב שונות. 83 התקפי לב התרחשו בקרב הנבדקים בקבוצה השנייה (דיאטת האגוזים) ו-109 מתוך הנבנדקים בקבוצה השלישית לקו במחלות לב ובהתקפי לב. בסיכומו של דבר, לאורך זמן, חישבו החוקרים כי לאלה שבקבוצה השלישית יש סיכון גבוה ב-30% ללקות במחלות לב או להיפגע מהתקפי לב מאשר הקבוצה הראשונה או השנייה.

המחקר אינו מושלם. מגרעה מרכזית אחת בו היא שמלכתחילה האנשים בדיאטה נטולת השומן קיבלו פחות ייעוץ מאשר אחרים. החוקרים הבינו שזו עלולה להיות בעיה כמה שנים לתוך המחקר, ושינו את תכנון המחקר. כמו כן, התוצאות על האופן שבו התפריטים השפיעו על רמת הכולסטרול עדיין לא זמינות.

מה שברור הוא שבכל מקרה המחקר בונה בסיס איתן לתפריטים שמיועדים למנוע מחלות לב. ולמרות שהמחקר בוצע רק על אנשים בסיכון גבוה, למרטינז גונזלס יש עצה גם לאחרים: "תפריט מזרח תיכוני הוא הבחירה בשבילם. זה טעים וזה העתיד".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן