מחקר: מעוניין בעובד מרוצה? תן לו שליטה על שכרו

תלוש שכר גבוה אינו מהווה ערובה לעובד מרוצה – כך עולה ממחקר חדש שערכה  ד"ר יעל ברנדר אילן, ראש המחלקה לכלכלה ומנהל עסקים באוניברסיטת אריאל, אשר בוחן את הקשר בין ניכור לשכר ולמרכיביו, ובין המציאות הפיננסית של האדם ורמת הניכור שלו.

המחקר מצא אמנם קשר הפוך בין שכר לניכור, כלומר ככל שהשכר נמוך יותר כך הניכור גבוה יותר – הן אישית והן חברתית; אולם מסתבר כי גורמים נוספים מלבד גובה השכר משפיעים על שביעות הרצון של העובד בכל הנוגע לשכרו, וכי כדאי לארגון לנסות ולזהות את הגורמים המורידים את שביעות הרצון מהשכר ולהשפיע עליהם או לשנות אותם כשניתן.

ניכור הוא מצב פסיכולוגי שמשפיע באופן שלילי על תפקוד אנשים בארגון ובחברה, המוגדר כחוסר באמצעים להשגת המטרות שהחברה והתרבות מציבות לאדם. "לניכור של עובדים יש השפעות קשות על הארגון", אומרת ברנדר אילן. "העובד המנוכר מאבד את יכולתו להתמקד בזמן ובמקום ובכך למנוע את צמיחתו. לעובדים מנוכרים עלולה להיות ירידה במאמץ, ביעילות ובפריון, ועליה באיחורים, בהיעדרויות ובמצבי לחץ. עובדים אלה הם בעלי שביעות רצון, הזדהות ומעורבות ברמה נמוכה עם הארגון, ולכן זהו גם אינטרס של הארגון להימנע מתופעות של ניכור".

צילום: IngImges ASAP

על פי ד"ר ברנדר אילן, ישנם גורמים מגוונים המביאים לניכור – אבל שכר הוא אחד הגורמים שיש לנו יותר שליטה עליהם. עקב כך, בדק המחקר את הקשר בין הניכור לשכר ומרכיביו תוך הסתמכות על נתונים שנאספו מ-305 נשאלים, כולם עובדים במשרה מלאה בתחומים שונים ובכל רמות ההשכלה וההכנסה.

המחקר מצא כי לעובדים בעלי רמת שליטה גבוהה יותר על גובה שכרם יש רמת ניכור אישי וחברתי נמוכה יותר. למשל – עובדים המקבלים שכר חודשי הם בעלי שליטה נמוכה על גובה שכרם, לעומת עובדים ששכרם מבוסס על בונוסים, להם ישנה שליטה רבה יותר על גובה שכרם.

אז מה אפשר לעשות? "ארגונים יכולים לעשות שינויים רבים על מנת להפחית את הניכור בקרב העובדים", מסבירה ברנדר אילן, "למשל שינוי במידת השליטה של העובד על גובה השכר, ע"י עשיית שינויים בהרכב השכר. בנוסף מומלץ לתת העלאות שכר קטנות לעיתים קרובות במקום העלאה גדולה פעם בשנה".

למרות זאת יכולה לדברי ברנדר אילן ההנהלה לערוך סקרי שביעות רצון מהשכר בקרב עובדיה: "ישנם עוד גורמים המשפיעים על שביעות רצון משכר מלבד הסכום עצמו, למשל צדק חלוקתי ושקיפות. מנקודת מבטו של העובד, כדאי לאדם לחפש עבודה עם שכר המורכב מחלקים המשפיעים לטובה על רמת הניכור", מסכמת ברנדר-אילן.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן