מיהו איש המסתורין שפורץ עבור סין את הדרך לכיבוש אפריקה?

בסוף השבוע התפרסם במגזין הפיננשיאל טיימס הלונדוני מאמר ארוך ומרתק של הכתב תום בורגיס תחת הכותרת "The Middle Man". ה-Middle Man או המתווך בו עוסקת הכתבה, הוא סם פה – יזם יליד סין הפועל מהונג קונג, שצמח ללא משים אל עמדת מפתח בכלכלת סין המודרנית.

במשך יותר מעשור פה, שמתואר על ידי בורגיס כאדם נמוך קומה בעל זקן מסודר, הוא למעשה החוליה החשובה ביותר בבניית כוחה של סין ביבשת אפריקה. הוא הצליח לבנות מאפס רשת מסועפת של חברות ב-5 מדינות ולרקום עסקאות בעשרות מיליארדי דולרים. כל החברות קשורות דרך בעלים מקומיים ומנהלים, אל המטה של פה בהונג קונג ומכונות קבוצת קווינסווי (על שם הרחוב בהונג קונג בו שוכן המטה). הוא עצמו לא מחזיק באופן רשמי בשום אחזקה בקבוצה, אך לפי בורגיס, מייצג אותה בפגישות עם נשיאים וטייקונים ברחבי אפריקה.

גם הקשר של פה וקבוצת קווינסווי עם סין הרשמית, מוסתר היטב. בכירים סינים מכחישים כל קשר של המדינה עם החברות, אך בפיננשיאל טיימס טוענים כי פה מקיים קשרים עם המודיעין הסיני ועם חברות בבעלות המדינה.


כוח החלוץ של סין באפריקה. מיהו באמת סם פה? | צילום אילוסטרציה: רויטרס

האג'נדה הסינית באפריקה הפכה ברורה הרבה יותר בשנים האחרונות: מצד אחד היא מבקשת את הנפט ושאר המשאבים, ומצד שני, היא עסוקה בבניית תשתיות שיקלו את גישתה אל אותם משאבים. בכל אופן, נראה כי פה פשוט נמצא בכל מקום באפריקה בו מעורבת סין והופך את דרכה של המעצמה מהמזרח אל היבשת השחורה, לחלקה ופשוטה ככל האפשר.

מעט על דרך פעילותו הדיסקרטית והזהירה של פה אפשר ללמוד מסקירת הוועדה בסינית-אמריקאית לכלכה וביטחון, בה מוזכרת העובדה שאיש המסתורין מחזיק בלא פחות מ-8 שמות שונים, תחתם הוא פועל. לעיתים הוא אף משתמש בבת זוגתו כמייצגת אותו. דבר אחד ברור, שלפה יש תפקיד עצום בגידול הענק של הקשרים המסחריים בין סין ואפריקה בעשור האחרון: המסחר הכפיל עצמו פי 10, ובנק השקעות החוץ הסיני הגדול ביותר, משלווה כיום לאפריקה יותר מאשר הלווה הבנק העולמי בשנים האחרונות.

עובדה מעניינת במיוחד שחושף בורגיס היא שפה מחזיק בבניין מספר 23 ברחוב וול סטירט בניו יורק, המכונה "הפינה". המבנה הקטן הבולט בין גורדי השחקים המקיפים אותו משמש כיום כמטה הראשי של בנק J.P Morgan ובעבר נחשב לאחד מסמלי הקפיטליזם האמריקאי.

"הפינה" ברחוב וול סטריט. מוסיף עוד קצת מסתורין לדמותו | צילום: ויקיפדיה

מדוע שפה ירצה להחזיק באייקון כזה שאפילו אין לו ערך פרקטי רב? לא ברור, אך זה רק מוסיף למסתורין של דמותו, וכפי שהסינים נוהגים לומר – נגזר עלינו לחיות הזמנים מעניינים. אנו עדים ככל הנראה לשינוי המהיר ביותר בעוצמה הכלכלית שהתרחש בהיסטוריה – שינוי שפעמים רבות חומק מעינה של העיתונות הכלכלית שאינה מרבה להעמיק אל נבחי הסיפורים הקטנים שבונים את התמונה הגדולה. סיפורו של פה הוא בהחלט אחד כזה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן