מי צריך עשן לבן? האפליקציה שמכניסה את הוותיקן לסמארטפון

אחרי שהתפטרותו המפתיעה של האפיפיור בנדיקטוס ה-16 תיכנס לתוקף, יישאו עשרות מיליוני מאמינים את עיניהם אל עבר הקונקלבה – מועצת הקרדינלים – שבה ייבחר מחליפו. אולם בעידן הסמארטפונים, ייתכן שעשן לבן לא ייצא רק מגג הוותיקן, אלא מיד לאחר מכן גם באפליקציה החדשה והקדושה של העולם הקתולי.

ה-PopeApp מעוצבת כך שהיא מציעה למאמינים ברחבי העולם לעקוב אחר פעילות האפיפיור דרך הסמארטפון. באמצעות האפליקציה באפשרות המשתמש לגלול הודעות של האפיפיור, לצפות בנאומיו, לתקשר עם הוותיקן במדיה החברתית ואפילו לקבל שידור חי מכיכר פטרוס הקדוש באמצעות מצלמת רשת. הכח מאחורי האפליקציה, כפי שמתברר, הוא סוכנות ספרדית לא גדולה שנקראת 101, שמערכת היחסים שלה עם הוותיקן החלה לפני שלוש שנים בצורה הכי לא דיגיטלית שיש – פתק בכתב יד.

הפתק נכתב על מנכ"ל החברה, גוסטבו אנטרלה, שכתב כי שמע בנאומו של האפיפיור את הצורך לשפר את השירותים המקוונים של הוותיקן. אנטרלה כתב כי הוא ישמח לעזור במשימה.


צילום: רויטרס

במכתב, הביע אנטרלה הזדהות עם מצבו של הוותיקן וכתב על הניסיון של 101 בהובלת פרויקטים דומים ובהדרכה כיצד להשתמש באינטרנט ככלי תקשורת אפקטיבי וכיצד שיטות דיגיטליות יכולות להגביר את השקיפות. זמן לא רב אחר כך הגיבו בוותיקן, וציינו הם מעוניינים בחברה שתתכנן עבורם אסטרטגיה לחדירה לאינטרנט.

כאשר אנטרלה והצוות שלו הגיעו לוותיקן בפעם הראשונה, הוא ציפה למצוא חבורה של חובבנים טכנולוגיי אך במקום זאת, הוא פגש קבוצה של מומחי תקשורת, בעלי סמארטפונים וידע טכנולוגי רחב. "הייתי ממש מופתע על רמת האימוץ של האינטרנט בקרב האנשים", אמר אנטרלה.

במשך שלושה ימים, חברת 101 עברה סדרה של מפגשים עם הוותיקן ולמעשה כיסתה עבורה את הצרכים בנוף התקשורתי החדש: מגמות התקשרות במדיות החברתיות בקרב צעירים, האופי המשתנה של התקשורת העכשוויות וניהול יחסי הציבור. "הקהל בוותיקן היה קשוב", אמר אנטרלה. "כולם היו שותפים לתחושה שהוותיקן צריך לקפוץ ישר למים העמוקים של האינטרנט".

אנטרלה לא יקבל יותר מדי קרדיט על העבודה שהוא עושה, אבל אין ספק שהוא עמד בהתחייבות שלו בפתק הראשוני ששלח: לעזור למוסד שנתפס על ידי רבים כמוסד בירוקרטי וסגור ולהיות פתוח יותר עבור הציבור הרחב ושקוף יותר. נראה שגם האפיפיור הפורש אוהב את הערוצים החדשים שבידיו, אומר אנטרלה. "אני חושב שהוא שמח להיות חלק מזה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן