מנסים להתאושש: הוריקן סנדי השאיר את החוף המזרחי הרוס – 8 מיליון תושבים עדיין ללא חשמל

מימדי ההרס של סופת הענק מתחילים להתגלות: הוריקן סנדי שפגע ביומיים האחרונים באזורים המאוכלסים ביותר בארה"ב, שיתק את ניו יורק וסביבתה, וגרם לנזקים חמורים ברכוש ובנפש – לפחות 33 הרוגים, רובם נפגעו מפגיעת עצים שקרסו, מיליוני אזרחים שנותרו ללא חשמל, והנזק החמור ביותר בהיסטוריה של הרכבת התחתית בניו יורק. ראש העיר של ניו יורק מייקל בלומברג העריך כי הרכבת התחתית תישאר סגורה במשך 4-5 ימים לפני שתשוב לפעילות.

ברק אובמה נשא אמש נאום בו הדגיש כי "הסכנה טרם חלפה, עדיין קיים סיכון להצפות, עדיין קיים סיכון לרוחות חזקות". אובמה הוסיף כי הממשל הפדרלי יעשה כל שביכולתו לסייע לרשויות המקומיות שצריכות להתמודד עם הנזקים העצומים של הסופה. היום יגיע הנשיא לניו ג'רזי בכדי לעמוד על הנזקים מקרוב ולהביע הזדהות.

בתוך כך לפחות 8.1 מיליון בני אדם ובתי עסק עדיין נותרו ללא חשמל בחוף המזרחי של ארה"ב היום, לאחר שהוריקן סנדי קרעה קווי חשמל, וגרמה לפיצוץ בתחנת כוח של חברת קון אדיסון. כרבע מן הבתים בניו יורק נותרו ללא חשמל 13 שעות לאחר שסנדי "הסתערה" על העיר ברוחות חזקות, העיפה עצים ממקומם והביאה גאות מסוכנת ששיתקה את מערכת התחבורה בעיר הגדולה ביותר בארה"ב. שדות התעופה JFK ו"ניוארק" נפתחים היום חלקית באופן מוגבל ואילו לה-גאוורדייה יישאר סגור. חברות החשמל הודיעה על תקלות בכל אחת מן המדינות בחוף המזרחי – מדרום קרולינה ועד לגבול קנדה, וכן באוהיו ובאינדיאנה.

מרבית הבעיות באספקת החשמל במנהטן נבעו מפיצוץ שאירע בתחנת כוח של קון אדיסון באיסט ריבר, פיצוץ שעלול לסבך משמעותית את המאמצים להחזיר את העיר לתפקוד מלא. מרבית הבתים ברחובות מנהטן הנמוכים מהרחוב ה-39 נותרו ללא חשמל. הרשויות העריכו כי חלק מהלקוחות עלולים להישאר ללא חשמל במשך יותר משבוע.

צפו – פיצוץ תחנת הכוח בניו יורק:

הנזק הכלכלי מהסופה מוערך בעשרות מיליארדים, כשהנפגעת העיקרית היא חברת הרכבת התחתית, שמדווחת על הנזק הגדול ביותר מזה 108 שנים, מאז הקמתה. מנהרות מרכזיות המחברות בין ברוקלין בדרום ללב מנהטן הוצפו במי הים, וכמוהן גם מנהרות נוספות. בחברה מתריעים שגם לאחר הסופה, התיקונים צפויים להימשך בין 14 שעות לארבעה ימים, במהלכם תנועת הרכבות בעיר לא תהיה פשוטה. רק נזכיר שמדובר בכלי התחבורה המרכזי בעיר, כך שאורח החיים של תושבי העיר ובעלי העסקים צפוי לחזור לקדמותו רק עוד זמן רב.

נשיא ארה"ב ברק אובמה הכריז אתמול על ניו יורק ולונג איילנד כאזור אסון, משמעות ההכרזה מאפשרת לתושבים ולרשויות לקבל סיוע ומימון פדרלי בכדי להתמודד עם הנזקים העצומים.

23 שריפות פרצו בעיר ניו יורק במהלך הסופה, הגדולה שבהן במחוז קווינס. זו התפשטה במהירות בשל הרוחות החזקות, וכילתה עשרות בתים באזור, כאשר כוחות ההצלה התקשו להגיע ולכבות את האש בשל ההצפות הכבדות באזור. בניו ג'רזי נפרץ אחד הסכרים המגנים על העיר, והציף את בתי העיירות מונאצ'י, ליטל פרי וקארלסטד עם מים בגובה 1.5 מטרים. לפי בכיר במחוז, כל הבתים בעיירות הללו נהרסו כליל. יותר ממיליון איש התבקשו לפנות את בתיהם.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

רוב מקרי המוות עד כה בשל הסערה נגרמו עקב קריסת עצים על מכוניות ועל הולכי רגל שנאלצו לצאת לרחוב השומם במהלך הסופה ההרסנית. ילד בן 8 נהרג בשעות הלילה מקריסת עץ בפנסילבניה, כפי שקרה לאדם מבוגר נוסף בברוקלין שבניו יורק. בניין מגורים התמוטט בצ'לסי ותושביו פונו, ובמרכז מנהטן עדיין תלוי מנוף ענק על גג בניין משרדים, וגם הוא עלול להתמוטט בכל רגע ולגרום לנזק עצום.

ראש עיריית ניו יורק, מייקל בלומברג, פנה לאזרחים וביקש כי לא יתקשרו למוקד החירום (911) אם לא מדובר באמת בסכנת חיים בשל העומס על המרכזיות. "אל תצאו החוצה ואל תנהגו, אתם רק תחסמו את רכבי ההצלה", אמר בלומברג. גם המנהרה בין ברוקלין למנהטן הוצפה והרחובות בחצי האי ריקים כעת מאדם. לאחר שזרעה הרס רב, ששוויו מוערך ב-10 מיליארד דולר, נחלשו מעט הרוחות נחלשו והמים שהציפו את הערים אמורים לסגת.

נוה דרומי, המשמשת שליחה של הסוכנות היהודית באוניברסיטת פנסילבניה מספרת לפורבס כי ההרגשה בעיר פילדלפיה היא שהגרוע מכל חלף וכי בשעות האחרונות הסופה נחלשה מעט. דרומי ארזה את חפציה ביום ראשון ועברה להתגורר אצל חברה לעבודה בקומה השלישית. "בגלל שהדירה שלי נמצאת בקומה שנייה עם חלונות ענקיים, פחדתי מאוד שהם יתפוצצו". דרומי מוסיפה כי כבר מיום ראשון אין תחבורה ציבורית וראש העיר הכריז על מצב חירום. "גם אם היינו רוצים לצאת מהעיר לא יכולנו", היא מספרת. "אני תוהה באיזה מצב אמצא את הדירה שלי כשהכל ייגמר".

הצפות בניו יורק | צילום: רויטרס

חברת האנרגיה 630-MW סגרה את הכור האטומי הנמצא בצפון מדינת ניו יורק "לאחר שהתגלתה בעיה במערכות הכור ועקב תנאי מזג האוויר הקיצוניים הוחלט שלא לקחת סיכונים". גם הכוננות בתחנת הכוח הגרעינית Oyster Creek שבניו ג'רזי הועלתה לאחר שהוועדה לפיקוח גרעיני הזהירה כי ההצפות עלולות לכפות שימוש במי חירום לשם קרור מוטות דלק.

באזור הדאונטאון של מנהטן, השתמשו אנשי הצלה וכיבוי אש בסירות מתנפחות כדי להציל עובדים אשר נלכדו בקומה השלישית של תחנת כוח בשל הגאות הגדולה. הגנרטורים ואמצעי גיבוי החשמל בבית החולים של אוניברסיטת ניו יורק כשלו, והחולים פונו למקום אחר להמשך טיפול.

המסחר בוול סטריט צפוי להתחדש מחר, לאחר הפסקה בת יומיים. הפסקת המסחר אתמול, לראשונה מאז 11 בספטמבר 2001, בעקבות הסערה, שיתקה לא רק את הכלכלה האמריקאית אלא השפיעה גם על המסחר בישראל – והמסחר בבורסה ננעל אתמול בירידות שערים. את נזקי הסערה איירין, שתקפה את ארה"ב לפני כשנה, העריכו בכ-7 מיליארד דולר בתחילת האירועים, שהסתכמו לבסוף ב-15-20 מיליארד דולר, על פי הערכות הממשל.


Live video from your Android device on Ustream

 

 

הוריקן סנדי | צילום: רויטרס

 

אוספים את השברים שהותירה סנדי בקובה | צילום: רויטרס

 


Video streaming by Ustream

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן