“מספר חברות בשוק המזון עשויות להיות קבוצת ריכוז”

חברות המזון בישראל נמצאות על הכוונת של הממונה על ההגבלים העסקיים. בכנס בנושא יוקר המחייה של הרשות להגבלים עסקיים אמר היום דוד גילה כי התחרות בתחום המזון והקמעונאות היא אינה סיסמא ריקה מתוכן". 

גילה התייחס ליוזמת חוק המזון המאפשרת לרשות להיאבק בריכוזיות בתחום. לדבריו "הוא מאפשר לנו למנוע מרשת שיווק שהיא חזקה באזור מסוים לפתוח סניף חדש באותו אזור, כדי לעשות מקום שם לרשתות קטנות מתחרות, שלא פועלות שם. חוק המזון יאפשר לנו גם למנוע מספקים גדולים להוציא מהמדף ספקים קטנים, ולמנוע מספקים גדולים לשדל רשתות לא להתחרות זו בזו".

לדברי גילה אחד הכלים העיקריים של הרשות במאבק נגד הריכוזיות בשוק המזון הוא היכולת לפקח על קבוצות ריכוז. "יש לנו ברשות ההגבלים כמה מועמדים בולטים להכרזה על קבוצות ריכוז. אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים בבדיקה. אחת הקבוצות המרכזיות שנבדקות היא מתחום המזון".

גילה נתן את העיר אשדוד כדוגמא למקום בו שוק המזון תמנהל באופן תחרותי. "אם בכל המדינה היו מספר סופרמרקטים מתחרים כמו אשדוד, ציבור הצרכנים בישראל יכל לחסוך כמיליארד שקל בשנה". 

תנובה | צילום: רויטרס

הכרזה על חברות כקבוצת ריכוז נעשית במסגרת התיקון לחוק ההגבלים העסקיים שנכנס לתוקפו בחודש יולי 2012. התיקון מאפשר לממונה להכריז על קבוצת ריכוז, כלומר להתייחס למקבץ של חברות באותו ענף כאוליגופול ולא רק לחברה בודדת כמונופול.

עוד הוסיף גילה כי הרשות פועלת בימים אלה כדי לצמצם את הפטור החקלאי על מנת להוזיל את מחירי התוצרת החקלאית.  "כיום, צרכנים של תוצרת חקלאית בישראל יכולים לסבול משני קרטלים: הקרטל של החקלאים, וקרטל שני, של סיטונאים של תוצרת חקלאית, שאינם חקלאים, וכך המחיר של תוצרת חקלאית מתנפח שלא לצור. בהתאם, ההצעה שלנו היא להגביל את הפטור החקלאי רק למי שהוא חקלאי".

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן