מסתכלים על עץ אחד ולא על היער כולו: החלום האירופי גוסס

ספרד פרסמה לפני כמה ימים את התכנון התקציבי שלה לשנה הבאה. המדינה תחפש עוד 40 מיליארד יורו לחסוך בשנת 2013. פחות או יותר הסכום שעליו נעמדות עלויות שירותי החוב שלה, אירוני לא?

הפעולות הנואשות שנוקטת הממשלה הספרדית בכדי להימנע מחילוץ, צריכות להכנס להקשר רחב יותר. שוב צריכים להדגיש כי לא מדובר פה רק בספרד, יוון ופורטוגל, היבשת כולה בסכנה.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

היקף הבעיות של צרפת הפך לברור יותר בימים האחרונים כשהיא הודיעה כי תקצץ כמה מיליארדים בשנה הבאה במה שנראה כגרסה הצרפתית למדיניות הצנע. ההודעה הזאת מדליקה נורה אדמה – הרי שאם איטליה בצרות – סילביו ברלוסקוני הכריז אתמול שאיטליה נכנסת למצב למיתון עמוק – וספרד וצרפת בצרות, נראה כי היבשת כולה בצרות. כי אין עוד דרך לפרש את העובדה שהכלכלה ה-2, ה-3 וה-4 של הגוש האירופי נמצאות בתוך משבר. תוסיפו את חולשתה של ארצות הברית ותקבלו את התמונה המלאה. אך השאלה שחייבת להישאל כאן, אם נצמד רק לאירופה, היא אם הכלכלה ה-2 בגודלה באירופה במשבר, וכך גם השלישית והרביעית, מי בדיוק מזרים את הכסף לקרן היציבות האירופי החדש שנותן לדראגי את המנדט לקנות אג"ח?

מריו דראגי | צילום: רויטרס

התשובה כמובן מתבקשת – אירופה תלויה יותר מתמיד בגרמניה והולנד (אוכלוסייה של שתי המדינות מונה 14 מיליון תושבים) וגם בפינלנד (אוכלוסייה של 5 מיליון תושבים שנפגעו קשה מהמשבר של נוקיה). ועדיין, גם העובדה הזאת לא מונעת מפוליטיקאים באירופה לדבר על אחדות. המציאות היא בעצם שהם מעכבים ביצוע של פרויקטים חברתיים במדינות שלהם ומעכבים את הצמיחה בכלכלה.

האיחוד הוציא את ההודעה הבאה על התקציב החדש של ספרד: "הרפורמה המקיפה שהוכרזה היום על ידי הרשויות הספרדיות היא צעד חשוב להעמיק ולהרחיב את הרפורמות המבניות שנבנו על בסיס הישגים חשובים שהושגו בעבר. תוכנית הרפורמה כוללת צעדים אמביציונים וממוקדים למצב הנוכחי".

אבל אחרי הודעה כזו חייבים לתהות איפה בכל ההודעה הזו מדברים על חזון שבו התעשיות של אירופה חוזרות להצטיין בשוק העולמי? איפה דיבורים על הנחיצות של המדינות באירופה להסתגל לעולם בו הניידות הופכת לידע? איפה ההבנה כי היצירתיות עתה מתחרה אל מול הצמיחה הגדולה בשווקים המתעוררים? במילים אחרות, לא נראה כי האיחוד האירופי מבין את השינוי בחוקי המשחק ועוד יותר מכך, לא נראה כי הוא הפנים את הסיבות שבגינן היבשת הגיעה למשבר הנוכחי וכפי שזה נראה כרגע גם מתבוססת בו. במצב כזה אין מנוס מלקבוע, החלום האירופי גוסס.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן