מקבלים החלטות: מנהיגי אירופה אישרו את מנגנון פיקוח הבנקים

מנהיגי אירופה החליטו הבוקר בצעד משמעותי על הקמת מנגנון פיקוח בנקאי לגוש היורו, כשהם מסכימים שהוא יכנס לתוקף בשנה הבאה ויפתח את הדרך לחילוץ היבשת על ידי הזרמת הון ישירות לבנקים הכושלים.

נשיא הוועידה האירופית, הרמן ואן רומפוי, הודיע כי 27 מנהיגי היבשת הסכימו במפגש הפסגה המתרחש בברסיך לאמץ את תחת מסגרת משפטית שתיתן עד סוף השנה לבנק המרכזי באירופה אחריות כוללת לפיקוח על הבנקים: "ברגע שההחלטה התקבלה, המנגנון יוכל לפעול באפקטיביות במהלך 2013", אמר ואן רומפוי.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

פקידים באיחוד האירופי מסרו כי כל 6,000 הבנקים הנמצאים תחת גוש היורו יגיעו בהדרגה לפיקוחו של הבנק המרכזי של אירופה עד שנת 2014, ראשונים יהיו אלה הבנקים שכבר קיבלו בעבר סיוע ממשלתי, ולאחר מכן מוסדות גדולים הפרוסים ביבשת כולה. אם זאת הדגישו כי הפיקוח היומיומי יהיה בעיקר תחת גופים לאומיים.


החלטה משמעותית – מרקל והולנד | צילום: רויטרס

יצירת איחוד בנקאי יעיל נחשב בעיני קרן המטבע הבינלאומי וכלכלנים בשוק מרכיב חיוני ונחוץ ביציאה ממשבר החוב הקשה שאליו נקלעה היבשת. "יש בידי את האישור כי הגרוע מכל מאחורינו", אמר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד לאחר אישור ההחלטה. "אנחנו במסלול הנכון לפתור את הבעיות שבמשך יותר מדי זמן משתקות את גוש היורו ועושות אותו פגיע". אנגלה מרקל, קנצלרית גרמניה, אמרה כי ייקח יותר ממספר חודשים לפני שהמנגנון יפעל ביעילות.

אישור הקמת המנגנון נחשב למפלה עבור שר האוצר הגרמני וולפגנג שויבלה שניסה לעכב את אימוץ ההחלטות ולהגביל את כוחו של המנגנון המשותף ועבור גרמניה שלא ששה לראות את הבנקים שלה תחת מנגנון פיקוח.

עם זאת, ההחלטה התקבלה לאחר שמנהיגי צרפת וגרמניה, הכוחות המרכזיים באיחוד, קיימו פגישה פרטית  לאחר ההתנגשות התקשורתית שארעה בניהם השבוע בדבר הסמכויות של האיחוד האירופי בתוך הגופים הלאומיים.

מנגנון הפיקוח המשותף על בנקים יהפוך את הבנק המרכזי לממונה הבנקאי של גוש היורו ותסלול את הנתיב דרכו קרן החילוץ של גוש היורו תוכל להזרים הון ישירות לבנקים במצוקה, מבלי להוסיף לחובות של הממשלות.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן