משחקי המקל והגזר של רוסיה והמערב: איזו ממשלה תקום באוקראינה?

לאחר שראש ממשלת אוקראינה מיקולה אזרוב, התפטר מתפקידו לשפני כשבוע והנשיא האוקראיני ויקטור ינוקוביץ' חזר להופיע לאחר שנעלם לארבעה ימים בשל "חופשת מחלה", הולך וגובר המתח באוקראינה, כאשר האופוזיציה בטוחה שיונוקוביץ' מתכנן דיכוי אלים של המחאה.

אך בעוד המתח גובר ברמת השטח, גם ברמה המדינית הבין לאומית נרשמות התפתחויות, כאשר לראשונה נשמעים קולות לוחמניים מכיוון המערב. לאחר שפע של הצהרות מרגיעות מצד ארה"ב ומנהיגים אירופיים, שקראו להרגעת הרוחות באוקראינה ולהימנעות של כל הצדדים מאלימות, הביע אתמול שר החוץ הגרמני, פרנק וולטר סטיינמייר, לראשונה דברים ברוח שונה ואיים כי אירופה תפעיל סנקציות על ממשלת אוקראינה אם לא תגיע להסכמות עם מנהיגי האופוזיציה. "אני חושב שאנחנו צריכים להציג כעת את הסנקציות כאיום", אמר.

התבטאותו של סטיינמייר בולטת במיוחד על רקע העמדה שהביעה בשבוע שעבר קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, לפיה הטלת סנקציות אינה עומדת על הפרק בשלב זה.


סטאיינמייר. לראשונה איום בסנקציות של המערב | צילום: רויטרס

לצד האיום, במערב כבר עוסקים בקדחתנות ביצירת חבילת סיוע כלכלי נדיב לאוקראינה, אשר יינתן אם תוקם במדינה ממשלת טכנוקרטים חדשה כפי שמעוניין המערב. הנשיא יונוקוביץ' כבר הציע את ראשות הממשלה לאחד מראשי האופוזיציה, ארסני יאצניוק, כמו גם את תפקיד סגן ראש הממשלה לאלוף האגרוף לשעבר ויטלי קליצ'קו – אחד ממובילה הבולטים של המחאה, אך ההצעה נתקלה בסירוב האופוזיציה שממשיכה לדרוש בחירות חדשות.

מן הצד השני, הקפיא הקרמלין את העברת הסיוע שכלכלי העצום אותו הבטיח פוטין ליונקוביץ' במהלך חודש נובמבר, עד לכינון ממשלה חדשה והתבהרות העומד בראשה. במסגרת העסקה שחתמה אוקראינה עם רוסיה, והיתה הגורם לתחילת המחאה במדינה, סוכם כי השכנה ממזרח תעביר לקייב 15 מיליארד דולר לכיסוי חובותיה ותפחית את מחיר הגז אותו היא מספקת לה.

בשבועות הקרובים יתברר כיצד תגיב אוקראינה למשחקי המקל והגזר של רוסיה והמערב, כאשר האופציות העומדות על הפרק נעות בין פיזור המחאה בכוח, הקמת ממשלה חדשה (פרו רוסית, או טכנוקרטית) או קיום בחירות חדשות לפי דרישת האופוזיציה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן