משימה בלתי אפשרית: גם דראגי לא יציל את כלכלת אירופה

למרות שקנה לעצמו חודש שלם באמצעות ההבטחה לשחרר "בזוקה לשווקים", נגיד הבנק האירופי המרכזי מריו דראגי לא יוכל לפרסם היום בפגישת הבנק האירופי תוכנית שתציל את היבשת. "סופר מריו" יספק בפגישה פרטים נוספים על תוכנית רכישות האג"ח שלו, אך הוא עדיין צריך לחכות לאישור בית המשפט החוקתי של גרמניה את ה-ESM, מנגנון היציבות האירופי החדש, ביום רביעי הבא, וכן לבקשת סיוע רשמית מצד ספרד ואיטליה. הדבר הכי טוב שהוא יכול לעשות הוא פשוט "להעביר את זה הלאה", כלומר להתחיל לגלגל את הכדור שעשוי להפוך בהמשך לתוכנית משמעותית.

אירופה הגיעה לצומת הדרכים של חודש ספטמבר. היום יתקיים האירוע הראשון בסדרה של אירועים שיגדירו את עתיד האיחוד האירופי. דראגי, יליד איטליה ובוגר גולדמן סאקס, ראש הבנק האירופי המרכזי, יוביל פגישת ריבית שבה הוא צפוי להודיע על "בזוקת המדיניות" אשר צפויה לדחוף את היבשת הישנה הרחק מן הצוק אליו הגיעה.

למעשה, מדובר במשימה בלתי אפשרית. "לדראגי מצפה סדר יום עמוס ושווקים מלאי ציפיות. אלה נובעים כתוצאה מהרעב לפיתרון מהיר וחד פעמי, אשר לא יגיע", מסביר יועץ הסיכונים הרטמוט גרוסמן. דראגי לא יכול להכריח 17 מדינות שונות שמרכיבות את האיחוד האירופי לפעול בדרך שבה הוא תומך. אולם דראגי צפוי להודיע על מדיניות החלטית. בנאום בפני הוועדה הכלכלית והמוניטרית של הפרלמנט האירופי, הביע דראגי תמיכה בתוכנית רכישות אג"ח קצרות טווח (כלומר אג"ח ממשלתיות ל-3 שנים או פחות).

הכוח להצלת הכלכלה העולמית נמצא בידי הנגידים, אבל דראגי זקוק לסיוע | צילום: רויטרס

דיווח בבלומברג הרחיק לכת עוד יותר. על פי הדיווח הזה, התוכנית של דראגי תכונה "העברות מוניטריות ישירות" ותאושר על ידי כל המועצה השולטת מלבד נציגה של גרמניה יינס ווידמן. במסגרתה, הבנק האירופי המרכזי לא יגלה באילו שערים ותשואות יעצור את הרכישות, כך שהתוכנית עשויה להיות בלתי מוגבלת. כמו כן, צפוי הבנק האירופי המרכזי להודיע כי יאכוף בנוקשות את תנאי החילוץ במדינות שיבקשו אותו.

הנקודה האחרונה היא החשובה ביותר, לפי גרוסמן. שלטונו של מריאנו ראחוי בספרד דחה את בקשת הסיוע עד שהתנאים לתוכנית יהיו ברורים יותר. על פי הערכות בשוק, בקשה רשמית תגיע לאחר חתימה על מזכר הבנות, ותדרוש עמידה בתנאי תקציב ברורים. על פי הדיווח האחרון, הבנק האירופי המרכזי עשוי למכור אג"ח של מדינות שלא יעמדו בהתחייבויותיהן.

תוכניתו של דראגי צפויה להתמקד בספרד ובאיטליה, ולא בפורטוגל, אירלנד ויוון. אך התוכנית חייבת להסתמך על שתי קרנות חירום אירופיות: ה-EFSF הישנה יותר ו-ESM החדשה, אשר עדיין לא אושרה על ידי הכלכלה הגדולה ביבשת, גרמניה.

למרות שהשווקים מגיבים כך או אחרת להודעות הבנק, היישום הממשי של התוכניות לפתרון הצרות בגוש היורו לוקח זמן, מסביר גרוסמן. אז גם אם דראגי יספק פרטים נוספים על התוכנית שלו, ופגישת שרי האוצר של גוש היורו ב-14 בספטמבר תאשר את התוכנית (בהנחה שגרמניה לא תחסום את ה-ESM), "המכניקה של הפיכת החלטה כזו לפעולה בשטח היא מסובכת מאוד, וכוללת אמצעים משפטיים, פעולות פרלמנטריות ויצירת ארגון פיקוח בנקאי", מסביר גרוסמן.

אין ספק כי הבנקאים המרכזיים הם השולטים עכשיו בכלכלה העולמית. דראגי, בנאום שהפך למפורסם, אמר כי "יעשה כל מה שיידרש" כדי להציל את גוש היורו, והמריץ את השווקים תשואות האג"ח של ספרד ואיטליה צנחו, נכסי הסיכון זינקו, ומניות בנקים גדולים באירופה זינקו ביותר מ-10% ב-30 יום.

האם אלו יפרשו את הצהרתו של דראגי כ"בזוקה" המובטח ויעלו, או כאכזבה מוחלטת ויקרסו? קשה להגיד. התגובה הראשונית לנאומו של דראגי אז בלונדון הייתה ירידה מיידית, שאחריה הגיע ראלי של חודש. אך האספקטים החוקיים והלוגיסטיים של הצלת גוש היורו לוקחים זמן, והמשמעות היא שדראגי לא יכול לספק פיתרון, רק "להעביר את זה הלאה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן