משרד נשיא אוקראינה: הושג הסכם לסיום המשבר הפוליטי במדינה

הסכם לסיום המשבר באוקראינה הושג במהלך השיחות הליליות בין הנשיא ויקטור ינוקוביץ', ראשי האופוזיציה ושלושה שרי חוץ ממדינות האיחוד, כך הודיעה מחלקת הדוברות של נשיא המדינה.

לפי ההודעה ההסכם ייחתם בשעות הצהריים, ולא נמסרו פרטים נוספים. אנשי האופוזיציה עדיין לא הגיבו לידיעה על ההסכם. מוקדם יותר היום (ו') גורם דיפלומטי אמר כי השיחות היו "מאוד קשות".

במקביל לידיעה הזו, הוציאה משטרת קייב הודעה כי מפגינים פתחו באש על כוחות משטרה לא רחוק מכיכר העצמאות, שם מתרכזים המפגינים. "משתתפים בהפרת הסדר הגדולה פתחו באש לעבר קציני משטרה וניסו לפרוץ את הדרך לכיוון בניין הפרלמנט", נכתב בהודעת המשטרה בה צוין גם כי השוטרים הגיבו באש ליריות. לא ברור עדיין אם היו נפגעים באירוע.

שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, התייחס בזהירות להודעה של משרד הנשיא בדבר ההסכמה על דרך לסיום המשבר. פביוס אמר כי האופוזיציה עדיין זקוקה לזמן כדי לקיים התייעצויות. "אנשי האופוזיציה רוצים לדון בנושא עם כמה מאנשיהם, וזה לחלוטין מובן", אמר שר החוץ.


כיכר העצמאות בקייב, האופוזיציה עדיין לא הגיבה להודעה. צילום: רויטרס

"במקרים כאלה, כל עוד הדברים לא באמת נחתמו ונסגרו, זה מאוד חשוב להיות זהירים", אמר פביוס, שעזב במהלך הלילה את קייב לבייג'ינג אבל היה בקשר עם עמיתיו שנשארו בעיר כדי להגיע להסכם.

ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, הוסיף כי יש טויטה של הסכם בין הצדדים, אבל הפציר כי על כולם לנהוג באיפוק בניסיון לחזות כיצד ייגמר המשבר במדינה השכנה. "עוד לא השגנו הסכם. מה שהושג זו טויטה של הסכם", אמר טוסק לכתבים בפרלמנט הפולני. "חתימה על הסכם תעניק לנו תקווה כי הגענו לנקודת ההתחלה בפתרון המשבר, אבל צריך להיות זהירים בחיזוי סיומו של המשבר.

בנוסף, אוקראינה ביטלה היום הנפקה של איגרוב חוב לחמש שנים בסך 2 מיליארד יורו, כך לפי הודעה של משרד האוצר לבורסה באירלנד. באוקראינה קיוו כי הרוסים הם אלה שיקנו את איגרות החוב ויסייעו למדינה להיחלץ מפשיטת רגל. כזכור, המהומות בקייב החלו לאחר שהנשיא ינוקוביץ' חזר בו מהסכם סחר עם האיחוד האירופי בלחץ הרוסים.

על פי המספרים הרשמיים כ-77 בני אדם נהרגו בקייב מאז יום ג' השבוע. המהומות שפרצו לראשונה בחודש נובמבר התחדשו השבוע במלוא העוצמה כאשר מפגינים התנגשו בעוצמה עם כוחות המשטרה. המפגינים גם הציתו איזורים רבים בכיכר העצמאות בקייב במטרה למנוע מהכוחות לפנותם.


המצב בכיכר העצמאות הבוקר. צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, דיברו אמש בטלפון על האלימות במדינה. "השניים הסכימו כי חשוב ביותר ואף קריטי שארה"ב, גרמניה והאיחוד האירופי ימשיכו להישאר בקשר קרוב בימים הקרובים – כדי לדון בצעדים שיביאו לסיום האלימות וייצרו פתרון פוליטי לטובת העם האוקראיני", נמסר בהצהרה מהבית הלבן.

מי שעוד מודאג מהמצב הוא נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, שדיבר עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, ועם ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, והביע כאמור "דאגה רבה" באשר להסלמה באלימות ברחובות.

אתמול גם הסכימו שרי החוץ של האיחוד האירופי על השתת סנקציות נגד אוקראינה, לרבות ביטול ויזות והקפאת נכסים – כתגובה על האלימות הגואה ברחובות המדינה, כך אמרה שרת החוץ האיטלקית, אמה בונינו.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן