מתכוננים לעתיד: מהשנה הבאה, תכנות – מקצוע חובה בכל בתי הספר באנגליה

בספטמבר הקרוב, אנגליה תהפוך למדינה הראשונה בעולם שתחייב הוראת תכנות לכל התלמידים מגיל 5 עד 14. בעוד שהצעד המהפכני נשמע כמו קפיצה ענקית קדימה, עדיין קיימות כמה נקודות תורפה משמעותיות – בייחוד, היכולות הטכניות של המורים והשאלה האם יוכלו לעמוד במשימה.

עבור רוב המורים, תכנות הוא כישור חדש לחלוטין. מעטים מהם למדו זאת בעצמם בבית הספר, והבעיה הגדולה ביותר צפויה בבתי הספר היסודיים, שם ילמדו את הנושא מורים שהכשרתם בתחום מינימלית. "זה עומד להיות אתגר", אומר מיילס ברי, מרצה למחשבים וחבר באיגוד מורי המחשבים באנגליה. "באופן ייחודי, יש לנו נושא שרוב המורים לא למדו בעצמם בבית הספר. הם יזדקקו לזמן על מנת להסתגל".

ברי טוען שמה שהמורים באמת זקוקים לו, מעבר להכשה הפורמלית, הוא זמן על מנת שיוכלו לחקור ולהתנסות בכתיבת תוכניות בעצמם, מה שיעניק להם את הביטחון ללמד את התלמידים כיצד לעשות זאת.


לימודי תכנות חובה מגיל 5. כך יראו בתי הספר בעתיד? | צילום: רויטרס

לפי ביל מיטשל, חבר בחברה הבריטית למחשבים, זה לא ריאלי שמערכת החינוך תהיה מוכנה ללמד את התחום עד ספטמבר. הוא מעריך שידרשו שלוש עד חמש שנים לפני שתוכנית הלימודים תוטמע לחלוטין בבתי הספר.

בעיה נוספת שעומדת על הפרק היא העדר האינטרס מצד בתי הספר לדחוף את נושא. מדוע שמנהל בית ספר ישקיע את משאביו על הכשרת המורים, כאשר בסופו של דבר, יבחנו התלמידים (וכפועל יוצא יוקרת בית הספר) לא על כישורי התכנות שלהם, אלא על יכולות הקריאה, הכתיבה והחשבון שלהם.

מול הביקורות, התומכים מציינים כי לימודי התכנות הם הרבה מעבר להקניית היכולת לכתוב תוכנה. הכישורים שהתלמידים לומדים, כמו פתרון בעיות וחשיבה ביקורתית, שימושיים בכל תחומי הלימוד האחרים, כמו גם בחיים בכלל. "זה יעניק לילדים הבנה טובה על איך טכנולוגיה עובדת והבנה עמוקה יותר של התהליכים מאחורי המסך", אומר ברי. זהו ללא ספק ניסוי נועז למדי, ועבור התומכים בלימודי תכנות מסביב לעולם, מדובר בתוכנית שאפשר רק לקנא בה. לתשומת לבו של שר החינוך.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן