מתעדכנים: הרשת תעבור בקרוב ל-HTTP/2. איך זה ישפיע עליכם?

מרבית האנשים לא מכירים אותו ולא ממש מתעניינים בו, אולם HTTP, פרוטוקול התקשורת, שעליו מתבססת הרשת, עומד בפני אחד העדכונים המשמעותיים ביותר מעולם. מארק נוטינגהאם, יושב ראש קבוצת העבודה של ה-HTTP בועדת התקינה שאחראית על הנושא, הודיע בבלוג שלו, כי תקן HTTP/2 עובר עכשיו אישורים אחרונים בדרכו להפוך לסטנדרט. אז מה יש בו בפרוטוקול החדש שמלהיב את מומחי התקשורת?

הרשת תהיה מהירה יותר וגם בטוחה יותר

HTTP או Hypertext Transfer Protocol, הוא פרוטוקול תקשורת, שנועד לקשר בין המחשבים והשרתים, לצורך העברת דפי HTML, קובצי מדיה כמו תמונות, סרטונים, קובצי סאונד ועוד. התקן המקורי (גרסת 0.9) נקבע כבר בשנת 1991, אולם התקן השלט כעת, HTTP 1.1, נכנס לשימוש כבר ב-1999. למרות כל השינויים העצומים שחלו מסביב, הרי שהפרוטוקול עצמו לא עבר שינויים מהותיים מאז והשינוי החדש הוא המקיף ביותר ב-16 השנה שעברו מאז.

צילום: thinkstock

HTTP/2 מתבסס על פרוטוקול SPDY (ספידי) שפותח ונתמך על ידי גוגל, ומציע שיפור מהותי במהירות הגלישה, והקלה בעומסים על השרתים והרשתות. הפרוטוקול מייעל את כל תהליך התקשורת בעיקר ב-header field compression וב-multiplexing, ומאפשר למעשה לדפדפנים לבצע בקשות רבות מהשרת באמצעות חיבור אחד. אם נידרש לדימוי, כיום מדובר על מצב שבו כדי להעביר 4 אנשים ממקום למקום, אנו שולחים בכל פעם מכונית אחת עם אדם אחד; בפרוטקול החדש נשלחת מכונית אחת ובה 4 אנשים.

בזכות היתרונות של פרוטוקול SPDY, עליו כאמור מתבסס התקן החדש, שולב הפרוטוקול של גוגל בדפדפנים המובילים כמו כרום, אקספלורר ופיירפוקס. למרות זאת, מרבית השרתים והאתרים לא עושים שימוש בפרוטוקול. עכשיו, לעומת זאת, עם קבלת HTTP/2 כסטנדרט, צפויים כל האתרים ליישם אותו וכך להאיץ את קצב הגלישה של כולנו. אגב, גם גוגל עצמה הודיעה על פרידה לשלום מפרוטוקול SPDY ואימוץ תקן ה-HTTP/2.

הפרוטוקול החדש גם צפוי להעלות את רמת האבטחה של התקשורת, אם כי בצורה עקיפה. התקן החדש היה צפוי לכלול הצפנת TLS (לשעבר SSL), אולם בלחץ של גורמים שונים כמו מפעילות סלולר, נזנח הרעיון. למרות זאת, מפתחים לכרום ולפיירפוקס הודיעו כי לא יתמכו ב-HTTP/2 אלא אם האתרים יוסיפו הצפנה. "כתוצאה מכך", מסביר נוטינגהם "בעלי אתרים שירצו ליהנות מאתרים מהירים יותר ייאלצו להפוך אותם גם לבטוחים יותר".

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

צפו: תהליך הייצור המהפנט של אוזניות בעבודת יד

׳זמן דיגיטלי׳ יתקיים בשבוע הבא בתל אביב ולנו יש 3 כרטיסים לחלק לכם

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן