מתקפה של המוסדיים על מימן: מוליך שולל את המשקיעים

הרוחות לא נרגעות סביב בקשתה מהבוקר של חברת אמפל שבשליטת יוסי מימן להגנה מפני נושים בבית המשפט בארה"ב. בשעה שבעל השליטה בחברה הגן על הפעולה, הגופים המוסדיים בישראל, שנפגעו ממנה, יצאו במתקפה חריפה במיוחד.

"מדובר במהלך הגובל בחוסר תום לב קיצוני ואף יותר מכך. במשך ימים ארוכים ניהלו הגופים המוסדיים מו"מ עם נציגי חברת אמפל במטרה להגיע להבנות בדבר הסדר החוב של הקבוצה", כתבו בתי ההשקעות פסגות ומיטב בהודעה שפרסמו. "בשעה שהחברה מוליכה שולל את המוסדיים ואת ציבור המשקיעים, ממשיכים מנהלי אמפל למשוך שכר עתק של מיליוני שקלים בשנה, בעוד שהיקף חובותיה של אמפל לציבור החוסכים במדינת ישראל עומד על כמיליארד שקל. לא פעם דרשו פסגות ומיטב כי בכירי אמפל יפחיתו בהוצאות השכר בתקופה קשה זו של החברה, אך ללא כל מענה".

במיטב ופסגות כתבו כי "התנהגות שכזו אינה מתאימה ואינה יכולה להיות חלק משוק ההון הישראלי. אנו מאמינים ששוק ההון הישראלי יוקיע מתוכו התנהגות נפסדת שכזו ולא יאפשר את המשך קיומה".

הגופים המוסדיים חשפו גם כי "לפני פנתה אמפל לפסגות ולמיטב בבקשה שיצטרפו לנציגות, וזאת על מנת להגיע, לכאורה, למתווה מוסכם. אולם כעת מתברר כי במקביל לניהול המשא ומתן עם המוסדיים, החברה כבר נערכה בפנייה חד צדדית לבית המשפט בארצות הברית בבקשה להקפאת הליכים".

"במהלך התקופה האחרונה, הציעה אמפל הצעות שונות בקשר עם גיבוש המתווה וחזרה בה מהן. כעת, מתברר שמטרתה של אמפל הייתה טקטיקה של משיכת זמן ולא רצון כן להגעה להבנות אמיתיות. כעת מתברר עוד, שגם הפנייה לבית המשפט בארה"ב היא המשך טקטיקת משיכת הזמן של אמפל, במיוחד לאור העובדה שהליכים כאלו בארה"ב יכולים להימשך חודשים ארוכים ולדלל באופן משמעותי את קופת המזומנים המתרוקנת של החברה".

מוקדם יותר האשים בעל השליטה בחברה יוסי מימן את הגופים המוסדיים וטען כי פעלו באופן לא אחראי. מימן ציין כי פעל במרץ "להפעלת מאמצים מדיניים גלויים ובלתי גלויים במעורבות של מספר ממשלות בעולם לצד המאמץ המשפטי, זאת למרות הקשייים המיותרים שנגרמו על ידי מיעוט בשוק ההון שפעל באופן בלתי אחראי שהשפיע לרעה על מאמצים אלה".

ראשית הסבב הזה של ההאשמות בבקשה המפתיעה שהגיש הלילה מימן לפשיטת רגל בבית משפט בארה"ב. משמעות הבקשה, הגנה מפני נושי החברה בשל חוב של למעלה מ-850 מיליון שקל. בין הנושים גם בעלי האג"ח של החברה. 

היום הוא המועד האחרון להצבעה של בעלי האג"ח על הסדר החוב שהוצע להם. במסגרת ההגנות שתקבל אמפל מבית המשפט האמריקאי, לא יוכלו בעלי האג"ח שלה לתבוע מהן את זכויותיהן. מחברת אמפל נמסר כי היא תנצל את זמן ההגנה שניתן לה "להידברות עם המחזיקים באופן שניתן יהיה להגיע להסדר להחזרת מלוא החוב למחזיקים תוך כדי פיצוי בגין הדחייה". 

בהודעה שהעבירה אמפל אמש לבורסה נאמר: "אמפל מנהלת מו"מ למעלה מ-8 חודשים עם מספר נציגויות בעלי אגרות החוב. מדובר על תהליך יקר וארוך שהתמשכותו פוגעת פגיעה אנושה בנכסי החברה וביכולת להישען עליהם על מנת לשרת את החוב שלה לבעלי אג"ח".

פיצוץ צינור הגז של חברת EMG המצרית השייכת בחלקה לאמפל  | צילום: רויטרס

בנוסף טוענים באמפל: "לצערנו, התברר לנו כי הנציגויות מרוקנות מסמכות, וכי עיקר הקושי הוא בכך שאין כתובת אחת עמה ניתן להגיע להסכם מאחר והגורמים המוסדיים מפוצלים בינם לבין עצמם וחוזרים בהם מהסכמות שהוסכמו השכם והערב. החברה הגיעה כבר מספר פעמים להסכמות עם הנציגויות השונות והסכמות אלה נפתחו כל פעם מחדש על ידי הגורמים המוסדיים, גם עם אלה שניהלו מטעם המוסדיים את המו"מ וחתמו עם החברה על סיכומים שהיו מקובלים עליהם". 

בדצמבר 2011 הודיעה חברת אמפל כי לא תוכל לעמוד בתנאים של הסדרי החוב ומאז מתנהל בינה ובין מחזיקי האג"ח מו"מ ומתן במסגרתו הציעה החברה מספר הסדרים חדשים. לחברת אמפל, בעלות על 12% מחברת הגז המצרית EMG שהפסיקה לפעול מאז החלו פיצוצי צינור הגז המצרי בפרוץ המהומות במדינה, וכן בעלות על חברת גדות מיכליות.  

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן