מתקרבים לסודות היקום: חוקרים גילו חומר אפל סביב השמש

מדענים מציריך עשו צעד נוסף בפיענוח החומר המסתורי ביותר ביקום. צוות אסטרונומים מאוניברסיטת ציריך מצא לאחרונה עקבות של חומר אפל סמוך לשמש. חומר זה מהווה 25% מנפח היקום כולו, ולמעשה הוא ידוע הרבה יותר בזכות מה שלא מאפיין אותו מאשר מה שכן.

החומר האפל מוכר למדענים בזכות השפעתו הגדולה על היקום. הוא אינו מחזיר אור ואינו משאיר עקבות כימיקליים כלשהם, בניגוד לשאר החומרים הנמצאים על פני כדור הארץ. לכן, מהותו של החומר האפל היא עדיין בגדר מסתורין. כעת מקווים כי התגלית החדשה תהווה בסיס למחקרים שיחשפו פרטים נוספים על התופעה המסתורית.


לקבלת כל העדכונים, החדשות והדירוגים עשו לנו לייק בפייסבוק


הסוד המסתורי ביותר של היקום | צילום: UZH

גילוי המאפיינים של החומר האפל הוא המפתח לפיענוח סוג החלקיקים מהם הוא בנוי. ג'ורג' לייק, שותף במחקר השוויצרי אמר כי "אם החומר האפל נחשב לחלקיק בסיסי ביקום, פירוש הדבר שעד סוף קריאת המאמר הזה, יעברו לידכם מיליארד חלקיקים כאלה".

בנוסף, האסטרונומים מקווים כי התגלית החדשה שלהם תאפשר ליישב מחלוקת בנוגע לחומר האפל, שהחלה לאחר שלפני שנה פורסם מחקר אחר שטען כי ביקום מצוי חומר אפל בכמויות הרבה יותר קטנות מההערכות קודמות. 

על מנת להגיע למהותו של החומר האפל, האסטרונומים משוויץ פיתחו שיטה מתמטית חדשה שמאפשרת יצירת סימולציה של התפתחות שביל החלב, המבוססת על התבוננות בגלקסיה שלנו. אחד הממצאים המעניינים ביותר במחקר הוא שכמות החומר האפל הקיימת ביקום גדולה בהרבה מההערכות הקודמות. מסקנה זו מבוססת על כוח הכבידה של החומר. 

בדוח שפרסמו החוקרים בירחון של קהילת האסטרונומים, נאמר כי "ישנה וודאות של 99% שקיים חומר אפל סמוך לשמש". סילביה גרברי, מחברת המחקר אמרה כי "זוהי ראייה ראשונה לקיומו של 'דיסק' של חומר אפל בגלקסיה שלנו. הממצאים יכולים גם להצביע על כך שהילת החומר האפל היא פחוסה ובכך משנה את דחיסותו".  בהתחשב בכך שהחומר האפל הוא אחד הסודות המסתוריים ביותר של היקום, זה בהחלט מרגש לשמוע על תגליות מסוג זה. 

כתבות נוספות שיעניינו אתכם:
החלקיק הנסתר: למה אף אחד לא מתעניין בתגלית הגדולה של המאה?

 

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן