ניצחון חלקי לאובמה: רפורמת הבריאות זוכה לכתף קרה מהציבור

בין אם ינצחו הדמוקרטים בבחירות הקרובות בארה"ב או לא, הנשיא אובמה יכול לחגוג היום ניצחון חשוב מאוד. בית המשפט העליון אישר היום את גולת הכותרת של החקיקה בממשלתו של אובמה, רפורמת הבריאות, לפיה כל אזרח במדינה יהיה חייב לרכוש ביטוח בריאות, אחרת ייקנס. בפסיקתו קבע למעשה העליון כי הרפורמה אינה מנוגדת לחוקה האמריקאית, כפי שטענו העותרים נגדה. הסיבה חכך לטענת השופטים היא כי בסיסה של הרפורמה הוא מס בריאות ולכן היא מותרת תחת עיקרון המיסוי האמריקאי.  

לרפורמה יש גם כמה אוייבים מבית | צילום: רויטרס

לדברי השופט ג'ון רוברטס, "הדרישה של החוק שיחידים ישלמו קנס כספי בגין אי השגת ביטוח בריאות יכולה להיות מוגדרת באופן סביר כמס". השופט שייצג את החלטת הרוב הוסיף כי "מכיוון שהחוקה מאפשרת הטלת מס כזה, אין זה מתפקידנו לאסור עליו או להשיג על תבונתו או מידת הגינותו". 

החלטה זו של בית המשפט העליון מחזירה למעשה את הכוח לידיהם של הבוחרים אשר בעוד מספר חודשים צפויים להביע את דעתם על הרפורמה ועל החקיקה בממשלו של אובמה בכלל בהצבעתם לנשיאות ארה"ב. 

אולם בינתיים נראה כי זוהי נקודת זכות חשובה לליברלים, אשר במשך עשרות שנים ניסו לחייב את מערכת המשפט לאשר רפורמה במסגתה יהנה כל אחד מאזרחי ארה"ב מביטוח בריאות. מצד שני, פסיקת העליון עשויה לשמש גם את המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני אשר מתנגד בתוקף לרפורמה. כעת יכול רומני לצאת בקמפיין אגרסיבי אפילו יותר נגד הרפורמה הלא פופולרית בקרב אזרחי ארה"ב.

אמנם השלכות רבות של רפורמת הבריאות של אובמה יבואו לידי ביטוי על פני השטח רק ב-2014, אך ישנן כמה השפעות מיידיות יותר של המהלך אותן יכול הציבור האמריקאי להרגיש כבר מעכשיו:

מפלגה רפובליקנית נמרצת יותר – העובדה ש-60% מאזרחי ארה"ב מתנגדים לרפורמה של אובמה תשמש כנשק חם במיוחד בקמפיין הנשיאות של המפלגה הרפובליקנית. האתגר הבא של המפלגה יהיה לעמוד בהבטחותיהם לבוחרים ולשנות את החוק מבלי לפגוע בתנאים הקיימים כיום במערכת הבריאות האמריקאית, כמו כיסוי מלא של המדינה על בדיקות רפואיות לילדים עד גיל 26 והשתתפות של הממשלה בתשלום על תרופות וטיפולים.

עליה במחירי שירותי הבריאות – אומנם יוזמי החוק טוענים כי הגדלת שיעורי הסובסידיה הממשלתית לשירותי הבריאות תסייע בהוזלת מחירן, אך בפועל נראה כי בחרות התרופות צפויות להעלות מחירים ואת הפער יצטרך האזרח הקטן לשלם מכיסו.

מאבקים על סעיפים מסויימים ברפורמה – גם אם אובמה ינצח בבחירות בסתיו הקרוב, הוא עדיין יצטרך להתמודד עם כמה קרבות ביתיים לא קלים, היות וכבר עכשיו הביעו מספר נבחרי ציבור במפלגתו התנגדות לכמה סעיפים ברפורמה, כמו הטלת מס על יצרניות של מכשור רפואי. בנוסף, מספר חברות בענף זה כבר החלו להראות נכונות להיאבק בסעיף זה.

גידול בהוצאות הממשלה על בריאות – עדיין לא ידוע באיזה היקף אך ברור שהצהרותיו של ממשל אובמה על ירידה בהוצאות היא איננה ריאליסטית בעליל. להערכת הבנק המרכזי, תקציב משרד הבריאות האמריקאי יגדל מ-17% כיום ל-25% עד שנת 2037. מספר זה עלול לגדול הרבה יותר אם אובמה ינצח את הבחירות הקרובות.

עלייה משמעותית במיסים – הטלת מס בריאות של מ0.9% על הכנסה של מעל 200 אלף דולר יסחוף את המשקיעים אל עבר מניות פטורות ממס ובעלות פוטנציאל צמיחה בטווח קצר.

ירידה בשיעורי הסבסוד במקומות העבודה – לאחר שתצא הרפורמה לדרך, צפוי סבסוד ביטוחי הבריאות על ידי מעבידים לצנוח בכ-30% עד 2014, זאת משום שתשלום של כ-2,000 השתלם להם יותר ללא ביטוח. עם זאת, בסקר שנערך לאחרונה, נראה כי כ-85% מהציבור הודיעו כי ימשיכו לעבוד במקום הנוכחי גם ללא ביטוח בריאות.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן