נעילה חיובית בתל אביב; מניות הגז זינקו בעקבות אישור המתווה

היום האחרון לשבוע המסחר בתל אביב ננעל בעליות שערים, על רקע החלטת הריבית בארה"ב אמש אשר תשפיע רבות על המסחר בשווקים בעולם ב-2016 ועל החלטות הריבית של בנק ישראל. יחד עם זאת, ההערכות הן כי בנק ישראל לא ימהר להעלות את הריבית בארץ. גם אצלנו התרחש אירוע משמעותי, כאשר ראש הממשלה בנימין נתניהו חתם היום על סעיף 52 בחוק הגבלים – ובכך אישר למעשה את מתווה הגז.

לאחר רמזים שפיזרו לאחרונה, חברי הבנק המרכזי בארה"ב ברשות ג'נט ילן, החליטו לבצע העלאה היסטורית של הריבית מרמתה האפסית ל-0.25%. מדובר בהעלאה הראשונה מזה 7 שנים. ההחלטה תשפיע על השווקים בעולם בשנה הקרובה, ובארץ מקווים כי בין השאר היא תצנן את שוק הדיור. בעקבות ההחלטה צפוי בנק ישראל לשקול את העלאת הריבית אצלנו גם כן, אך האנליסטים מעריכים כי העלאה כזו לא צפויה בקרוב. מנכ"ל מטח 24 דוד מסיקה ציין הבוקר "בטווח הקרוב לא קיימת כרגע השפעה על מדיניות בנק ישראל בנושא הריבית הנמוכה שהוא מוביל, אך הכרזת הריבית בארצות הברית אכן מכינה את הקרקע לקרנית פלוג בטווח הארוך להעלאת הריבית בישראל. בנק ישראל לאורך זמן יצטרך כלים נוספים מלבד מדיניות רכישת המט"ח האגרסיבית והאיתותים מארצות הברית יעשו את שלהם בטווח הארוך בעניין הריבית המקומית".

איציק נוי, מנכ"ל קבוצת ההשקעות הבינלאומית סמארט קפיטל, ציין כי "העלאת הריבית המינורית אינה באמת מאשרת את חוזקה של הכלכלה האמריקאית ואם לא ירדופה העלאות נוספות בקצב בריא (שלוש עד ארבע העלאות במשך שנת 2016) ניתן לפרש העלאה זו כפופוליסטית, מיותרת ואחת שבאה בעיקר הודות לדחיפת התקשורת ולהבטחות ולא כי מצב הקרקע הכלכלי הבשיל לתהליך. לכן, העלאה הנוכחית מסמנת תחילתו של תהליך (אך לא באמת שינוי כלכלי משמעותי) שאם באמת ימשיך הוא יאשר לעולם הכלכלי את עוצמתה של ההרחבה הכמותית ואת תועלתה בעת משבר. על אף שהעלאת ריבית אינה תומכת בעליית מחירים, בעולם בו סביבת המחיה היא דפלציונית, ארה"ב היא מגדלור באפלה אשר ימשיך להוביל את הכלכלה העולמית".

החלטת הפד הקפיצה אתמול את המדדים המובילים בניו יורק בשיעור של עד 1.5%, כאשר המסחר שם נפתח לפני שעה קלה בירידות שערים ירידה נוספת במחירי הנפט. באסיה ננעלו הבוקר המדדים במגמה חיובית גם כן, בהובלת מדד שנגחאי בסין שהתחזק ב-1.8%, ובאירופה ננעל המסחר במגמה דומה.

המגמה הירוקה הגיעה אלינו, כאשר מדד ת"א 25 עלה ב-1.1%, מדד ת"א 100 הוסיף 1.1% לערכו גם הוא ומדד הבנקים טיפס ב-1.6%. מדד התקשורת נחלש ב-0.9%, מדד הנדל"ן עלה ב-0.6% ומדד הנפט והגז זינק ב-3.7%.

מניות חברות הגז ריכזו תשומת לב מיוחדת היום, על רקע חתימתו של ראש הממשלה על סעיף 52 בחוק ההגבלים העסקיים, דבר שאיפשר לו לאשר את מתווה הגז. כזכור, לאחרונה התקיימו דיונים בוועדת הכלכלה, אליהם הוזמנו כל שחקני משק הגז הישראלי, והיא המליצה לא לאשר את המתווה כפי שהוא. למרות זאת נתניהו היה נחוש לאשר את המתווה. דלק קידוחים קפצה ב-3.4%, רציו התחזקה ב-2.7% ואבנר נסקה ב-4.3%.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן