נקודת המפנה? מדוע טוויטר כבר גדולה יותר מפייסבוק

טוויטר עמדה תמיד בצלה של פייסבוק. האחרונה נוצרה בשנת 2004 במעונות של אוניברסיטת הרווארד. טוויטר נוצרה כאשר ג'ק דורסי שלח ב-31 במרץ 2006, בשעה 21:50 הודעת טקסט. פייסבוק קיבלה מוקדם יותר את הכסף מקרנות הון סיכון. היא משכה אליה יותר כשרונות ניהוליים מתחום הטכנולוגיה. הכנסותיה היו גדולות יותר והגיעו מהר יותר. וכמובן, ישנה ההנפקה של מניותיה לציבור – בעוד לטוויטר תדרשנה ככל הנראה כמה שנים כדי להגיע לשם.

פייסבוק שווה כיום 60 מיליארד דולר. טוויטר מוערכת ב-8.4 מיליארד. אולם בעוד שטוויטר אינה "גדולה" יותר מפייסבוק מבחינת שווי השוק שלה או מבחינת ההכנסות – מה שיקרה אולי רק בעוד כמה שנים – היא כבר "גדולה" יותר מכמה בחינות אחרות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ראשית, הכנסותיה של טוויטר בכל הקשור לשוק הטלפונים הניידים כמעט מכפילות את אלו של פייסבוק, על אף שלכאורה יש לפייסבוק פי 7 ויותר משתמשים. התחזיות מדווחות כי טוויטר תרוויח השנה 130 מיליון דולר כתוצאה מפירסום בטלפון הנייד, לעומת 70 מיליון דולר בלבד של פייסבוק. וזה חשוב, משום שהעולם עבר כמעט כולו לטלפון הנייד. שם נמצאים המשתמשים, ושם רוצים להיות גם המפרסמים.

חסידיה של פייסבוק טוענים כי מכיון שיש לה הרבה יותר משתמשים, הרי שהיא צריכה (על אותו מדד) לעבור את טוויטר די בקלות לאחר שתבין כיצד לעשות כסף בסלולר. ובכל זאת, זו אינה הנקודה. השאלה האמיתית היא כיצד הכפילה טוויטר את פייסבוק במדד חשוב זה כל כך בקלות, עם הרבה פחות משתמשים, כאשר בשתי הרשתות זיהו באותה מידה את הכיוון אליו נע העולם?

 

האם טוויטר תעבור את פייסבוק? | צילום מתוך אתרי הרשתות

זה פשוט משום שפייסבוק נולדה עם DNA של אתר גדול, ועכשיו עליה להסתגל במהירות הבזק לעולם שעבר לנייד. בין אם היו אלה מזל או תובנה גאונית (או שילוב של שניהם), טוויטר החלה כחברה המותאמת לטלפון הנייד: היא הציבה למשתמשיה מלכתחילה את מגבלת 140 התווים בגלל ההגבלות שחלו בשנת 2006 על אורך הודעות טקסט. לכן, הסטטוסים הקצרים שלה עבדו תמיד היטב במכשירים ניידים, בזמן שפייסבוק נתפסה כמגושמת וכבעייתית מבחינת גודלה עבור פורמט סלולרי.

לכן, כאשר יהיו שיטענו כי זה תלוי רק בכך שפייסבוק תתארגן ותתאים את עצמה, ניתן יהיה לענות, "כן, אבל מה יקרה כאשר טוויטר, עם מספר גדל של משתמשים, תמנה את אותו מספר משתמשים כמו פייסבוק"? מדוע אז לא תגמדנה ההכנסות של טוויטר את אלו של פייסבוק, גם אם פייסבוק תמצא לבסוף דרך למכור פרסומות בסלולר?

זה לא שראש מחלקת המכירות של טוויטר, אדם ביין, הוא איש מכירות מוכשר יותר מאשר קרולין אוורסון של פייסבוק. המפרסים מבחינתם ירצו תמיד לגרום למשתמשים להכנס לדפי הפייסבוק שלהם, על מנת ללמוד כיצד הם מגיבים למוצר. אלא שאם המשתמשים לא ירצו להכנס לשם, הם לא יכנסו – והמפרסמים פשוט יעברו למקום בו נמצאים המשתמשים, ויתקשרו עמם בשפה שלהם. טוויטר הולמת טוב יותר, בהשוואה לפייסבוק, את העולם הסלולרי הממוקד בו אנו חיים.

אבל, מלבד היותה עוצמתית יותר כרגע מבחינת פירסום בטלפונים הניידים, הסיבה השנייה שבגינה טוויטר גדולה יותר מאשר פייסבוק היא שהיא חברה "חמה" יותר ברגע זה. למה הכוונה בחמה יותר?

יאהו למשל היא חברה גדולה יותר מבחינת הכנסותיה מאשר פייסבוק. עם זאת, השוק קבע בחודש מאי כי פייסבוק שווה פי 5 מיאהו. היא נתפסה כחברה חמה יותר משום שכולם האמינו כי היא רק החלה לייצר את הכנסותיה, וכי הן עוד יגדלו במהירות בחמש השנים הקרובות. ואם נחזור לרגע לשנת 2006, הרי שאז היתה מייספייס רשת חברתית חמה הרבה יותר מאשר פייסבוק.

אבל זה השתנה. החל מ-2007, ולאחר שמארק צוקרברג נסוג מהסכם רכישה עם יאהו עבור מיליארד דולר, נתפסה פייסבוק כרשת החברתית החמה ביותר ומעולם לא הביטה אחורה. עד הרבעון אחרון, התפשטה פייסבוק כמו אש בשדה קוצים. מייספייס ראתה את מספר משתמשיה קטן בעקביות.

ועכשיו זה עלול להיות רגע ה-MySpace של פייסבוק. השמועה גורסת כי מספר הדפים הנצפים של פייסבוק ירד בחודש אוגוסט ב-30% בהשוואה לשנה הקודמת. ניתן לומר שהמעבר לסלולרי פגע, אבל זה לא מסביר ירידה של 30%, במידה והנתונים נכונים.

יש לטוויטר יתרון גדול נוסף על פייסבוק. האחרונה מנפנפת ב-"גרף החברתי" שלה ובאיך שניתן לדעת עליך כל כך הרבה דרך החברים שלך. לטוויטר, לעומת זאת, יש את "גרף העניין". אחרי מי אתה עוקב בטוויטר, וסוגי הנושאים שאתה מצייץ אודותיהם, מספרים עליך באופן פוטנציאלי הרבה יותר עבור מפרסמים. נדרשת לכך אמנם עבודה רבה, אולם לטוויטר יש מאגר פוטנציאלי גדול הרבה יותר של נתונים אודות משתמשיה, נתונים שיעזרו לה להתאים את עצמה למפרסמים.  "גרף העניין" הוא נושא גדול ומתפתח יותר מאשר "הגרף החברתי".

הבלוגר ניק בילטון מהניו יורק טיימס צייץ לאחרונה: "אנשים מתמכרים לפייסבוק, ולאחר מכן מתעייפים. בטוויטר, הם מתחילים עייפים, ואז מתמכרים".  אם אנחנו באמת בנקודת המפנה שבה רובנו עשויים לחשוב שטוויטר היא רשת "מגניבה" יותר מאשר פייסבוק, ולשנות את הרגלי השימוש שלנו בהתאם לכך, נדע לבטח רק בעוד 12-6 חודשים מיום. תחושת הבטן שלנו אומרת כי טוויטר כבר עברה את פייסבוק מבחינת ה-"מגניבות". ואם למדנו משהו משירותי אינטרנט כמו מייספייס ופליקר, כשנעלמת ה-"מגניבות", נעלמים ביחד עמה השימוש, ההכנסות והרווחים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן