נקי, חסכוני ובריא: חברה הולנדית פיתחה תנור בישול שיכול להציל חיים

"זו עובדה שכמעט ואינה ידועה – בישול הוא גורם המוות הרביעי בגודלו בעולם", מסבירה ג'ודית ג'ואן ווקר, דירקטורית ומנהלת תפעול ראשית של African Clean Energy.

"זהו פיל לבן ענק ובלתי נראה בחדר, מאחר ובעולם המערבי, אנחנו רגילים כל כך לאפשרות של כניסה לתוך המטבח והכנה מהירה של ארוחה בריאה. למעשה, בישול במקומות סגורים הורג יותר אנשים מאשר איידס, מלריה ושחפת יחד; מעל ל-4.3 מיליון אנשים", היא ממשיכה.

נראה כי ווקר לוקחת את זה אישית, "העובדה הזו מחליאה מספיק מבלי לקחת בחשבון שרוב האנשים האלו הם נשים וילדים, ושהבריאות שלהם היא לא המחיר היחיד. שליש מהאנשים בעולם מבשלים בצורה בה היא הורגת אותם באיטיות, והעובדה שיש לכך מחיר יקר מבחינה כלכלית, היא גם מדהימה". עבורי זו הבעיה האמיתית, ואפילו לא הגעתי לעלות הסביבתית".

ווקר עקבה אחרי הבעיה הזו, ויצרה תנור חדש ורדיקלי, "התחלנו לייצר ולהפיץ תנור בישול רב שימושי, אשר מכפיל עצמו כמקור אנרגיה". רוב מדינות העולם המתפתחות שמעו על תנורי בישול כבר לפני שנים, אך תנורים רבים נכשלו בהשגת תוצאות ברגע שנשלחו לשטח. לדוגמא, בספרם של שריל וודאן וניקולס קרסטוף, A Path Appears, הם מציינים כמה מחקרים אשר הראו כי הפחתת עשן במקומות סגורים ב-80% לא מביאה ל-80% שיפור בבריאות. למעשה, אפילו כמות קטנה של עשן מספיקה כדי ליצור את בעיות הבריאות שתנורים אמורים למנוע.

תנור 'האנרגיה הנקייה האפריקאי' (ACE) של ווקר, שורף מגוון של דלקים, כולל עץ ופחם, אך ללא פליטות. התנור גם כולל פאנל סולארי קטן שניתן להציב אותו ליד חלון קרוב או על הגג, כך שיספק אנרגיה למאוורר קטן בתנור, כמו גם למטען USB ולמנורת לד.

מאחר ותנור הבישול יעיל, הלקוחות מסוגלים לחסוך סכום גדול מהעלויות הקשורות בו | צילום: אתר החברה

"המחיר הוא אפילו לא בעיה, כשכוללים את האופציה של מיקרו מימון (שירותי בנקאות מיוחדים לאנשים חסרי אמצעים). במיוחד כשרוב הלקוחות שלנו מסוגלים לחסוך סכום גדול מעלויות הדלק שלהם, הודות להפחתה משמעותית בצריכת הדלק של תנור יעיל כזה", היא מציינת.

"המשימה העיקרית שלנו כעת היא להגדיל את צוותי המכירות שלנו במטרה להבטיח את ההצלחה של השווקים העתידיים שלנו", היא מוסיפה. "שיתוף הסיפור שלנו ועזרה בגישה לרשת של שותפים פוטנציאליים חדשים, היא באמת הדרך הטובה ביותר לעזור, וכמובן שאנחנו גם מעריכים עצות וסיפורים מצד אלו שכבר התנסו בשווקים האלו".

ACE היא חברה הולנדית, כאשר שניים מבני משפחתה של ווקר עובדים לצידה. "המשפחה היא לב העסקים שלנו. כאשר אנחנו משפרים את הדרך בה אנשים מבשלים, אנחנו גם מחזקים את הקשרים המשפחתיים", נכתב באתר החברה. בנוסף, הצוות כולל עמיתים אפריקאים בתחומים הקשורים לפעילות.

בעוד ש-ACE פועל כעסק למטרות רווח, לחברה יש מטרה חברתית אמיתית מאחוריו. "התחלנו גם פרויקט קטן בתוך השוק הביתי שלנו, בלסותו (מדינה בדרום אפריקה), שם אנחנו מנסים לתרום כמה שיותר תנורים לילדים יתומים ולמטפלים המזדקנים שלהם. זוהי בעיה ענקית שם, כך שאנחנו לא יכולים לעצום עיניים נוכח הצרכים שלהם. עד כה תרמנו ל-200 משפחות. אני מאוד גאה בכך שאנחנו מסוגלים לעזור לאלו שהכי זקוקים לכך, ואם יש אנשים רוצים לעזור, הם יכולים לתרום דרך האתר שלנו".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן