נתניהו ופישר מפחדים לפוצץ את בועת הנדל"ן

כבר שלוש שנים מדברים כולם על בועת הנדל"ן, על העלייה המטורפת במחירי הדירות והדיור ועל הצעדים הנחוצים לבלימת הזינוק. ראש הממשלה הבטיח, שר האוצר דחף, משרד השיכון הוציא מכרזים, הנגיד פישר הגביל את הבנקים. לתקופה קצרה היה אפילו נדמה שהצעדים מצליחים והמחירים מתייצבים. אז איך זה שאחרי כל ההבטחות, ההחלטות והרפורמות, שוב מצביעים הנתונים על עלייה במחירים וזינוק במשכנתאות?

את התשובה ניתן לראות בגרף המצורף של עליית מחירי הדירות. העלייה החדה במחירי הדירות החלה במחצית השנייה של 2008. סוף 2008? זו בדיוק התקופה שבה התגלה פתאום המחסור החמור בדירות ורבבות זוגות צעירים התנפלו על משרדי המכירות, לא? לא.

סוף 2008 הייתה התקופה שבה צנחו שוקי המניות בארץ ובעולם, שוק האג"ח קרס, והריביות של הבנקים המרכזיים בארץ ובעולם החלו לרדת בחדות. בישראל הוריד פישר את הריבית במשק מ-4.25% בספטמבר ל-1% בינואר 2009 (והמשיך להורידה עד לרמה של 0.5%).

2008 היא לא השנה שבה התגלה פתאום המחסור בדירות לזוגות צעירים. זו השנה שבה התגלה המחסור באלטרנטיבות למשקיעים. כשהשווקים רועדים ואפילו הבנקים בסכנה, ואילו הריבית יורדת לרמת אפס או קרוב לכך – למשקיעים נותר רק מקום אחד לשים את הכסף: נדל"ן. מחירי הדירות עלו לא בגלל מחסור מתמשך בדירות – הם עלו בגלל שהמשקיעים חיפשו מקלט לכספם.

מאז השפל ב-2009 חזרה הבורסה לעלות, ותיקנה במידה רבה את הירידות. אבל המשבר עוד פה, הפחד בשווקים נותר – והריבית האפסית עוד איתנו. כל עוד המצב הזה יימשך, מחירי הדירות לא יירדו. במצב העניינים הזה, רק התערבות אגרסיבית של הממשלה ושל בנק ישראל בשוק יכולה באמת להוריד את מחירי הדירות.

אחרי תקופה ארוכה שבה סירב הנגיד להכיר במציאות (בין השאר בגלל שהוא עצמו אחראי במידה רבה ליצירתה), נראה שסטנלי פישר הפנים סוף סוף את קיומה של בועת נדל"ן בישראל. אבל האם הנגיד – כמו גם ראש הממשלה – באמת מעוניין בירידה חדה במחירי הדירות?

שהבועה תתפוצץ במשמרת הבאה. נתניהו, שטייניץ ופישר | צילום: רויטרס

התשובה היא חד משמעית לא. ירידה חדה ומהירה מדי במחירי הדירות עלולה לסכן את יציבות הבנקים, להגדיל עוד יותר את הגירעון ולגרור את המשק כולו למיתון עמוק. כשמסתכלים על ארה"ב, אירלנד וספרד, שבכל אחת מהם התפוצצה בועת נדל"ן ודרדרה את הכלכלה כולה למשבר, מחירי הדירות נראים פתאום כמעט נסבלים.

ראש הממשלה ושר האוצר יכולים להוריד את מחירי הדירות מחר בבוקר: הפחתה דרמטית של רכיב המס יביא להוזלת דירות מיידית. גם לנגיד יש אמצעים להשפיע על המחירים (באמצעות רגולציה ומדיניות הריבית). הם לא עושים זאת מחשש להשלכות של ירידה חדה במחירי הדירות.

מצד שני, הם גם לא עושים מספיק כדי לבלום לפחות את העליות – שיווק קרקעות זולות לבנייה והסרת חסמים. בינתיים עושים שלושת הפוליטיקאים שלנו – ראש הממשלה, שר האוצר והנגיד – את מה שהם יודעים: מדברים, מפרשנים ומעבירים את הזמן. שהבועה תתפוצץ במשמרת הבאה. 

כתבות נוספות שעשויות לעניין אתכם:

המחיר שמשלמת הכלכלה הישראלית על מדיניות הנגיד פישר

טורים קודמים של הכותב:

מעמד הביניים משלם את מחיר הבורות של מנהיגי המחאה

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן