סובלים מדיכאון? הסיכוי שתלקו בהתקף לב גבוה ב-40%

על אף שהקשר בין דכאון ומחלות לב ידוע כבר זמן רב, מחקר בקנה מידה גדול שנערך בנורבגיה מבהיר עד כמה משמעותי קשר זה. החוקרים שהתבססו על מידע מ-63 אלף נסיינים שהשתתפו במחקר במשך 11 שנים, מצאו שדיכאון מתון מגדיל את הסיכוי להתקף לב עתידי ב-5%. דכאון עמוק, למרבה הפלא מעלה את הסיכוי לכשל של הלב בלא פחות מ-40%.

הנתונים נמסרו במהלך כנס של הארגון הקרדיאולוגיה האירופי, ולא פורסמו בכתב עת רשמי, כך שמדובר בתוצאות ראשוניות שיש להתייחס אליהן בהתאם. יחד עם זאת, התוצאות בהחלט ראויות לתשומת לב והן מראות שככל שהדיכאון עמוק יותר, כך הסיכוי ללקות בכשל של הלב גדול יותר.


בתחילה סברו החוקרים כי הסיבה לקשר בין התופעות נעוצה בעובדה שדיכאון משפיע על ביצוע פעילויות הקשורות לבעיות לב, כמו פעילות גופנית, עישון, או אכילה נכונה ושמירה על משקל. אך גם לאחר שהוציאו פקטורים אלה מתוך שקלול התוצאות, הקשר נותר חזק.

אז מה בכל זאת מקשר בין המוח והלב? תיאוריה אחת גורסת כי דיכאון מעלה את רמות הורמוני העקה שיכולים עם הזמן לגרום לדלקת – פקטור מוכר הגורם להתקפי לב. "כשאנחנו מתוחים, אנחנו חשים את הדופק עולה ואת הנשימה מאיצה – תוצאה של שחרור ההורמונים", מסבירה ליס טוסט גוסטאד, מובילת המחקר.

אך ההסבר איננו שלם וקיימים עוד גורמים רבים הקשורים לחיבור בין שתי התופעות, כמו פרופיל גנטי ובעיות הורמונליות, היכולים להוביל גם לדכאון וגם לבעיות לב בו זמנית, כך שלמעשה קשה לבודד את המקרים בהם דכאון מוביל לבעיות לב. לכן, נכון יותר לומר ששתי התופעות קשורות האחת בשנייה ולא שהאחת נגרמת כתוצאה מהשנייה.

כך או כך, המחקר בנושא נמצא בעיצומו והניסיונות להבין את המנגנון הקושר בי דיכאון ומחלות לב ימשכו עוד זמן רב. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן