סוגרים שנה: האם 2013 אכן הייתה "שנת משבר" עבור ברק אובמה?

בימיה האחרונים של שנת 2013, בשעה שנשיא ארה"ב ברק אובמה מנצל את ימי החופש ונופש עם משפחתו בהוואי, סביר להניח שהקולות העולים מכלי התקשורת בוושינגטון לא ממש ערבים לאוזניו. "השנה הגרועה של אובאמה" היו הכותרות הרכות יותר מבין שלל האמרות והביקורות, אשר התמקדו בעיקר בצניחה באחוזי האהדה לה זוכה אובאמה בסקרים האחרונים.

אבל בואו נבחן את מצב הדברים באופן מעט שונה. במקום לבחון את מצבו של אובאמה ביחס לשנים הקודמות או ביחס לציפיות המופרזות אשר נתלו בו, כדאי לנסות ובחון את התוצאות אשר השיג בשטח במהלך השנה החולפת.

עוד לפני שבוחנים את רשימת ההישגים עליה חתום אובמה השנה, בואו נתייחס למעמדו באותם הסקרים המדוברים. העיתונים השונים אוהבים להזכיר עד כמה מצבו הדרדר מאז הבחירות בהן זכה רק בשנה שעברה, אך השורה התחתונה היא שאחוז התמיכה לו זכה אובמה בסקרים האחרונים עמד על 42% – לא נתון מרשים במיוחד, אבל עדיין טוב בהרבה מאלו להם "זכו" נשיאים כמו טרומן, ניקסון, קרטר והאב והבן לבית בוש – אשר הידרדרו עד לשפל של 20% ו-30%.

אובמה נופש בהוואי | צילום: רויטרס

עכשיו, בואו נבחן את ההישגים שרשם אובמה בשטח בשנה החולפת.

מלחמת האזרחים המדממת בסוריה עדיין רחוקה מלהסתיים. אובמה ממשיך לעמוד איתן בסירובו להתערב בנעשה במדינה המשוסעת – עמדה אשר זוכה לביקורות רבות או לחיזוקים רבים, תלוי בנקודת המבט. השורה התחתונה היא שלמרות המשך המלחמה הצליח אובמה לרשום הישג חשוב לזכות ארה"ב בדמות ההגעה להסכם השמדת מאגרי הנשק הכימי העצומים אשר החזיק משטר אסד – החלטה אשר מבוצעת בפועל כבר בימים אלו. לא כדאי לזלזל בהישג זה.

לאחר 34 שנים של עוינות, ארה"ב ומעצמות נוספות הצליחו להגיע להסכם הבנות עם איראן אודות מדיניות הגרעין של המדינה הפרסית, בהסכם אשר מתיימר למנוע מאיראן כל התקדמות לפיתוח נשק גרעיני. רבים בעולם (ובישראל במיוחד) נותרו ספקנים לנוכח ההסכם, אך אם אכן יוכח ההסכם כיציב ואמין, הרי שכל מדיניות הנשיא אובמה, אשר דבק בסנקציות הכלכליות ומנע מתקפה ישראלית על איראן לאורך זמן יוכחו כהימור מנצח. 

גם בזירה הפנים – אמריקאית יכול אובמה להצביע על שורה של הישגים. שיעור האבטלה עומד נכון לימים אלו על 7%, ירידה של לא פחות מ-3% מאז חודש ינואר 2009. הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח בקצב איטי אבל בטוח, ומומחים צופים את המשך הצמיחה וכי אחוז האבטלה ימשיך לרדת – עד לרמה של 6% כבר באמצע שנת 2014. גם התמ"ג צפוי לעלות בתקופה זו ב-3% – ולהגיע לרמות הגבוהות ביותר מזה עשרות שנים.

ואיך אפשר בלי המאבק המדובר בין המפלגות הרפובליקנית לדמוקרטית בקונגרס על רקע תקציב המדינה. לאחר שעמד איתן בהשבתת שירותי הממשל עקב אי ההגעה להסכם, נראה כי אובמה הצליח "לסמן" בציבור את המפלגה הרפובליקנית כאשמה הישירה בחוסר ההגעה להסכם, והלחץ הציבורי המתגבר הביא להגעה להסכם פשרה מסתמן.

לא הכל ורוד, אבל יש גם הישגים | צילום: רויטרס

בל נשכח כי מהפכת הבריאות שיזם, ה"אובמה-קר", עדיין בחיים למרות אי אלו הערכות שהמהלך לא יזכה לאישורים הדרושים. אפילו בסוגיה המביכה ביותר לממשל במהלך התקופה האחרונה – חשיפת אי אילו פעילויות שנויות במחלוקת של הסוכנות האמריקאית לביטחון לאומי (NSA) – זכה אובמה לניצחון קטן, כשנשיא בית המשפט המחוזי בוושינגטון קבע כי כל המעשים היו "חוקתיים".

ומבחינה פוליטית, אובמה נהנה במיוחד מהעובדה שהוא "משחק נגד הקבוצה החלשה ביותר בליגה". סקרים רבים מציגים כי התמיכה במפלגה הרפובליקנית נמצאת בשפל חסר תקדים. אין ספק כי לפחות בהקשר זה , לאובאמה יש לא מעט מזל.

ברור שלא הכל ורוד מבחינתו של אובמה. כל הסוגיות שהוזכרו יכולות להתפרש בקלות לכאן או לכאן – תלוי בנקודת המבט. אך בימים בהם רבים בוחרים להציג את 2013 כשנת משבר עבור ברק אובמה – כדאי לזכור גם את צדו השני של המטבע.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן