סוכנות האנרגיה: "ארה"ב תהפוך ליצואנית נפט עד 2035"

סוכנות האנרגיה הבינלאומית פרסמה היום את תחזית האנרגיה השנתית שלה. בדוח שהושק באירוע מיוחד בלונדון נכתב כי "בשנים הקרובות יעבור שוק האנרגיה העולמי שינויים מרחיקי לכת וצפון אמריקה תעמוד בחוד החנית של השינוי שיביא למהפך במאזן הכוחות בשוק וישפיע על העולם כולו". 

על פי הדו"ח, תפוקת הנפט והגז הטבעי של ארה"ב תביא לכך שעד שנת 2020 תעקוף המדינה את סעודיה בהפקת נפט ותהפוך ליצואנית של נפט וגז טבעי. עובדה זו תהפוך את ארה"ב, שתלויה כעת בנפט זר לעצמאית מבחינה אנרגטית, מה שיביא לשינוי מאזן הכוחות בשוק האנרגיה בצפון אמריקה ובשאר העולם. 

תחזית זו מחזקת את הדברים שאמר נשיא ארה"ב ברק אובמה לפני כחודשיים, כשאמר כי ארה"ב תקטין ב-50% את התלות בייבוא נפט עד 2020. 

צילום: רויטרס

תפוקת הנפט של ארה"ב גדלה בשנה האחרונה ב-7% לרמה של 10.56 מיליון חביות ליום. סוכנות האנרגיה צופה כי עד שנת 2020 תהפוך ארה"ב למפיקת הנפט הגדולה בעולם ותעקוף את טוניסיה. כתוצאה מגידול תפוקת הנפט תפחת תלותה של ארה"ב בייבוא נפט והיא תהפוך ליצואנית בתחום. 

שינוי זה בסטטוס של ארה"ב בשוק האנרגיה ישפיע על שאר העולם. על פי תחזית הסוכנות בשנת 2035 תחליף אסיה את ארה"ב במידת תלותה בנפט זר, כאשר את עיקר הנפט שלה היא תשיג מקרטל הנפט אופ"ק, בו חברות מדינות ערב וכמה מדינות בדרום אמריקה. חלקו של אופ"ק בתפוקת הנפט העולמית צפוי לגדול ל-50%, זאת לעומת 42% היום. 

על פי תחזית הסוכנות הדלקים הפוסיליים, כגון נפט ימשיכו לשלוט בתמהיל האנרגיה העולמי. הדומיננטיות של הנפט ודלקים פוסיליים נוספים נתמכת על ידי סובסידיות רבות, אשר בשנת 2011 זינק שיעורן ב-30% ל-523 מיליארד דולר. הסוכנות צופה כי עד שנת 2020 יעלה הביקוש העולמי לנפט ל-7 מיליון חביות ליום ובשנת 2035 יזנק מחירו ל-125 דולר לחבית. 

בנוסף צופה הסוכנות כי בעתיד יחול שינוי גם בחיסכון האנרגטי העולמי. על פי התחזית, עד שנת 2035יגע החיסכון האנרגטי לחמישית מהביקוש לאנרגיה ברחבי העולם. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן