סוף לתעלומה: האם נחשפה זהותו של ממציא הביטקויין?

המשטרה האוסטרלית פשטה אמש על ביתו ומשרדו של אדם בשם קרייג סטיבן רייט (Craig Steven Wright), שעל פי החשד הוא היוצר של המטבע הוירטואלי ביטקוין.

המשטרה האוסטרלית התייחסה לפשיטה ברצינות תהומית – לפי עדויות של אזרחים, כוח הפשיטה מנה כמה עשרות שוטרים בכל מוקד. עושה רושם גם שלמשטרה היה חשוב לשמור על חשאיות מטרת הפשיטה – כאשר השכנים של קרייג סטיבן רייט שאלו את השוטרים מדוע הם פושטים על המקום, הם קיבלו את התשובה הסתומה "טיהור הבית" (Clearing the house).

רייט הוא המנהל בפועל של חברה אוסטרלית בשם דה-מורגן בע"מ (Demorgan Ltd), שעל פי דף הלינקדין שלה מתוארת כ"חברה אוסטרלית שמתמקדת בפתרונות כספיים אלטרנטיביים".

האם נפתרה התעלומה?

עד כה יוצר הביטקוין היה ידוע תחת השם היפני סאטושי נאקאמוטו (Satoshi Nakamoto), אבל לאורך הזמן צצו שמועות כאלה ואחרות שמדובר בכלל בזהות בדויה ומדי פעם עולה לכותרות אדם כזה או אחר שחשוד כממציא של המטבע הוירטואלי.

רייט יצר קשר עם מתעניינים בשטר הווירטואלי דרך הודעות מוצפנות | צילום: thinkstock

לאחר המעצר, משטרת אוסטרליה הוציאה הודעה לפיה "הנוכחות של המשטרה אינה קשורה לדיווחים בתקשורת על קשריו לביטקוין", אבל האתר Wired טוען אחרת ויש לו ראיות שמבססות את עמדתו.

הראיות מבוססות על הבלוג האישי שניהל רייט. בפוסט מאוגוסט 2008, חודשים ספורים לפני שהביטקוין נחשף לראשונה לעיני העולם, הודיע רייט כי הוא מתכוון להציג "שטר וירטואלי" (Cryptocurrency Paper). הודעה אחרת באותו בלוג מנובמבר 2008 מבקשת מקוראים שרוצים ליצור עמו קשר לשלוח לו הודעות מוצפנות. ההודעות המוצפנות אוחסנו במאגר הנתונים של MIT ובדיקה העלתה שהן מגיעות לכתובת המייל [email protected], כתובת דומה מאוד ל[email protected] ממנה סאטושי נאקאמוטו נהג לשלוח מיילים לרשימת התפוצה שהתעניינה בביטקוין.

בכתבה ארוכה בנושא מפרט האתר Wired את כל הראיות העומדות לרשותו, חלקן מגיעות ממיילים של רייט שדלפו ואחרות מפוסטים שלו שפרסם ברשתות חברתיות. לדוגמה, בהודעה סתומה לכאורה שפורסמה לאחרונה בטוויטר של רייט נכתב "אף פעם לא חשקתי להיות מנהיג אבל הבחירה אינה שלי. אנחנו תוצר של הדברים שאנחנו יוצרים. הם משנים אותנו".

בהתחשב בכל הראיות שהובאו על ידי Wired, ישנן שלוש אפשרויות לאיך הסיפור הזה יסתיים: הראשונה היא שמדובר במקריות, לרייט אין קשר משמעותי אל ביטקוין והמשטרה עצרה אותו בכלל מסיבות אחרות; השניה היא שרייט הוא אכן סאטושי, היוצר של ביטקוין; והאפשרות השלישית היא שאולי רייט ממש התאמץ להתחזות לסאטושי בשביל לקבל כמה דקות של תהילה.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים: אפל בדירוג 25 האפליקציות הטובות ביותר ב-2015; ישראלית במקום השני

עוד בגיקטיים: סיכום 2015 של פייסבוק: המקומות, האנשים והאירועים המדוברים ביותר

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן