סיבה לדאגה: מדד אמון הצרכנים צנח בחדות מתחילת הקיץ

הציבור הישראלי ממשיך לאבד את הבטחון בכלכלה. על פי נתונים שפרסמה היום הלכשה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) נראה כי מדד אמון הצרכנים צנח מתחילת הקיץ ב-47%. בחודש יוני היה ערכו של המדד 18%- ובאוגוסט הוא הגיע ל- 34%-. 

ערכים שליליים של המדד מבטאים הערכות פסימיות של הפרטים בנוגע להתפתחויות כלכליות בשנים עשר החודשים הקרובים. המדד כולל ארבעה קריטריונים: המצב הכלכלי במשק הבית, המצב הכלכלי במדינה, מספר המובטלים וציפיות לגבי חיסכון במשק הבית.

על פי הלמ"ס השונות בערך המדד בחודשי הקיץ משקפת התפתחויות כלכליות בארץ ובעולם ואירועים בולטים בסדר היום הציבורי במדינה. הסיבות האפשריות לצניחת המדד הן: להזכיר עליה במספר דורשי עבודה (נתוני שירות התעסוקה), הגברת מתיחות מסביב לאיום האסטרטגי על ישראל, וגם תוכנית העלאת המסים, הגזירות הכלכליות והקיצוץ תקציבי שהתפרסמו בסוף יולי.

שר האוצר, יובל שטייניץ | צילום: רויטרס

נתוני הלמ"ס מראים כי גם בחודש אוגוסט 2011 נרשמה ירידה חדה במדד אמון הצרכנים, כאשר הסיבות האפשריות לכך אז היו תחילת המחאה החברתית אשר הובילה להקמת הוועדה לשינוי כלכלי חברתי (ועדת טרכטנברג), תנודתיות רבה בשוקי ההון בעולם ובארץ, וציפייה דרוכה להתפתחויות בתחום המדיני בעצרת הכללית של האו"ם בספטמבר. בחודשים שלאחר מכן התרחב משבר החובות במדינות גוש האירו והתחזקו הערכות להחמרת המשבר הכלכלי בעולם, שבאו לידי ביטוי בירידה של מדדי אמון הצרכנים ברוב מדינות ה-OECD .

הלמ"ס משווה את נתוני מדד אמון הצרכנים בישראל לאלה של 5 מדינות אחרות בארגון ה-OECD כאשר רמת המדד הנמוכה ביותר נרשמה בפורטוגל. המדד בישראל דומה לרמתו של מדד אמון הצרכנים בספרד ואילו ערכי המדד הגבוהים ביותר נמצאו בשוודיה ובגרמניה.

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן