סערה בדרא"פ: רצח, התאבדות והונאת פונזי של 250 מיליון דולר

פרשת רצח והתאבדות מסעירה בשבועות האחרונים את דרום אפריקה. מנהל קרן גידור במדינה ירה בשותפו לשעבר והתאבד, לאחר ביקור של הרשויות במשרדי קרן הגידור שלו, בחקירה שנסובה סביב הונאת ענק בסך 250 מיליון דולר.

על פי החשד, מיד לאחר הביקור של הרשויות במשרדו בקייפטאון נסע הרמן פרטוריוס אל משרדי החברה החדשה שהקים שותפו לשעבר לעסקים ג'וליאן וויליאמס, ירה בו, ולאחר מכן הפנה את האקדח אל עצמו ולחץ על ההדק. פרטים רבים סביב הפרשה צצו מאז, והרשויות חושדות שפרטוריוס ביצע הונאת פונזי, וגרם למשקיעים לאבד 250 מיליון דולר מכספם.

פרטוריוס היה המנהל בפועל של הקרן, RVAF, שהוקמה ב-2004, והבטיחה להסב למשקיעים תשואה של 20%-30% בשנה לאורך חמש שנים לפחות. ההחזרים הללו, אם היו נכונים, היו מציבים את פרטוריוס כאחד המשקיעים בעלי התשואה הגבוהה ביותר בדרא"פ.

צילום אילוסטרציה: IngImage / ASAP

ברגע מותו של פרטוריוס, יותר מ-3,000 אנשים היו מושקעים בסך של 250 מיליון דולר בקרן. כדי למשוך משקיעים חדשים, פרטוריוס סיפק "עמלות" נדיבות ליועצים כספיים ששלחו אליו לקוחות. העמלות הללו, שנעו בין 7.5%-12% היו פרופורציונליות לכמות העסקים שהכניסו לו היועצים.

הפרשה החלה להסתעף לאחר כתבה שפורסמה בעיתון במדינה לפני חודשיים. בסקירה נרחבת שפירסם, העלה הכתב הכלכלי ג'וליוס קובט מספר תהיות של יועצים שהבחינו בדגלים אדומים שסבבו את הקרן, והיו סקפטיים לגבי התשואה של 20% שהבטיח פרטוריוס. קובט העלה מספר חששות, בהם העובדה ש-RVAF לא הייתה רשומה ברשויות, ושההחזרים שנתנה ללקוחות היו עקביים מדי. כמו כן, ההחזרים של הקרן לא עברו דרך רואה חשבון עצמאי, והצהרות ייפוי הכוח עליהן חתמו המשקיעים היו מעורפלות וגנריות.

לפי קובט, מיד לאחר פרסום הכתבה החלו משקיעים רבים בקרן לבקש לממש את הנכסים שלהם, ולמשוך את כספם. אחד המאפיינים המובהקים של הונאת פונזי הוא התלות בזרימה שוטפת של משקיעים חדשים לקרן, אשר למעשה משלמים את ההחזרים למשקיעים הקיימים. זרם בקשות משיכה כזה יכול להפיל את ההונאה.

בנוסף לבקשות המימוש, בעקבות המאמר החלו גם הרשויות בחקירת הנושא. החקירה הפכה לדיאלוג בלתי פורמלי עם פרטוריוס, ובסופו של דבר ביקור של הרשויות במשרדי החברה ב-26 ביולי, ביקור שלאחריו ביצע פרטוריוס את הרצח.

סגנון החיים הראוותני של פרטוריוס, שרבים ייחסו להצלחותיו בתחום ההשקעות, עומד עכשיו למשפט, לאחר שהמשקיעים הבינו שהוא נקנה בכספם. לפי דיווח ברשת מקומית, פרטוריוס החזיק באוסף מכוניות אקזוטיות, כולל אסטון מרטין, וחי בשני בתים מרהיבים, שאחד מהם הופיע במגזין בתים יוקרתי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן