סרט מלחמה: הכירו את האתר שהפך לעיניים של העולם למתרחש בסוריה

מלחמת האזרחים בסוריה הפכה את ימי שישי אחר הצהריים לזמן העמוס ביותר באתר השבדי במבוזר. מאז פרוץ האביב הערבי הפך האתר המאפשר צפייה ישירה בסרטוני גולשים מהשטח לפלטפורמת השידור הפופולרית ביותר של האירועים ההיסטוריים. עקב כך עלה באופן משמעותי מספר המבקרים באתר. 

בשישי האחרון ישב מנכ"ל חברת במבוזר האנס אריקסון, הפועלת מתוך מעבדה לתיקון אופניים במרכז שטוקהולם, ועבר על הסרטונים שהעלו זה עתה כמה משתמשים מסוריה. אריקסון כבר יודע לסווג כל משתמש לסגנון צילום משלו. "זה אחד שמשדר מהלוויות והפגנות", אמר והצביע על תמונתו של המשתמש על המסך. 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

במבוזר הוקמה ב-2007 וצברה מספר רב של משתמשים ברחבי העולם מאז שפרצו המהומות במצרים בשנת 2010. באותה תקופה הועלו לאתר כ-10,000 סרטונים ביום. אמנם לא מדובר באתר הסטרימינג הגדול והאיכותי ביותר, אך בזכות הכמות הרבה של סרטונים מההפיכות בעולם הערבי,  הוא הפך למוביל בנישת האקטיביזם. 

מומחים בתעשייה טוענים כי הממשק הפשוט של האתר ויכולתו להתמודד בהצלחה עם קשיי ההתחברות ועם כמות גדולה של טלפונים סלולריים היא שהביאה אותו למעמדו המיוחד בנישת האקטיביזם. 

מספר סרטונים שהועלו לאתר פורסמו במסגרת דיווחי חדשות על המהומות בסוריה על ידי חברות חדשות בינלאומיות מובילות דוגמאת ה-BBC, CNN ועוד. יתרה מכך, ראש מחלקת המדיה החברתית ברשת החדשות הקאטרית אלג'זירה, ריאד מינטי אף אמרה כי צוות החדשות של הרשת עוקב אחרי השידורים בבמבוזר באופן קבוע. 

אריקסון שומר על קשר שוטף עם המשתמשים הסוריים ומסייע להם להעלות את צילומיהם מהטלפונים הסלולריים אל האתר. אחד הסרטונים הזכורים לו ביותר צולם על ידי אדם שעמד על גג ביתו בשעה שהבניינים בסביבתו הופגזו על ידי מרגמות של הצבא הסורי. הסרטון שודר כ-600 פעמים ב-80 רשתות תקשורת שונות מרחבי העולם.

בנוסף לפופולריות הרבה בארצות ערב, האתר הפך גם למוקד משיכה עבור מתנגדיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין וכן עבור מפגינים נגד מדיניות הצנע בארצות האיחוד האירופי, המשתמשים בפלטרפורמה לחשיפת ההתנהגות של השוטרים כלפי האזרחים.

חברת במבוזר מונה כיום 12 עובדים המכונים "נינג'ות" העוקבים באופן שוטף אחר המתרחש במוקדי השידור העיקריים ברחבי העולם. במבוזר מצטרפת לחברות טכנולוגיה נוספות מהמדינות הנורדיות בצפון אירופה המתמחות בפיתוח שידורי וידיאו, דוגמת סקייפ וספוטיפיי. החבר, שטרם הציגה מודל עסקי רווחי מקווה לדברי אריקסון להגדיל את הכנסותיה  על ידי יצירת שיתופי פעולה עם חברות חדשות בינלאומיות שונות. לאחרונה סגרה החברה עסקה עם סוכנות הידיעות AP במסגרתה יוצעו הסרטונים שלה ללקוחות הפרימיום של הסוכנות.

הנהלת החברה גאה מאוד בשיוך שלה לנישת הצילום האקטיביסטי ואומרת כי היא מקווה "לתרום לדמוקרטיזציה של הצפייה הישירה באינטרנט".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן