"עד שנת 2030 אסיה תהיה חזקה יותר מארה"ב ומאירופה ביחד"

"כלכלתה של סין עשויה לעבור את זו של ארצות הברית בתוך פחות משני עשורים. אסיה תעקוף את צפון אמריקה ואירופה ביחד בכוחה העולמי בשנת 2030" – כך קובע דוח של המודיעין האמריקאי שהתפרסם היום. בדו"ח נכתב כי "בו בזמן, כלכלות אירופה, יפן ורוסיה צפויות להמשיך בירידות האיטיות יחסית שלהן".

הדו"ח, ששמו "מגמות עולמיות ב-2030: עולמות חלופיים", הונפק על ידי המועצה הלאומית למודיעין, זרוע מחקר של מנהל המודיעין הלאומי. בנוסף לחוקרי המודיעין האמריקאי, כולל הדו"ח את דעותיהם של מומחים זרים ופרטיים. זהו הדו"ח החמישי בסדרה – הקודם פורסם בשנת 2008 – ושמטרתו אינה לנבא את העתיד, אלא לעורר "חשיבה אסטרטגית" בקרב מקבלי ההחלטות.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בריאותה של הכלכלה העולמית תהיה תלויה יותר ויותר בהתקדמות המדינות המתפתחות ולא במדינות המערב המסורתיות, נכתב. "כמעצמה הכלכלית הגדולה בעולם, צפויה סין להישאר מדורגת לפני הודו, אך הפער יכול להתחיל וליהסגר בשנת 2030".

מפגינים בסין. המעצמה העולמית הבאה | צילום: רויטרס

"שיעור הצמיחה הכלכלית של הודו צפוי לעלות, בעוד זה של סין יאט. בשנת 2030 עשויה הודו להיות מעצמה כלכלית עולה, כמו סין היום. שיעור הצמיחה הכלכלית הנוכחי של סין – 10%-8% – יהיה כנראה זיכרון רחוק בשנת 2030".

חדשנות טכנולוגית

הצמיחה הכלכלית בשווקים המתעוררים צפויה לדחוף את החדשנות הטכנולוגית, וזרם החברות, הרעיונות, היזמים וההון למדינות המתפתחות יגדל, נאמר בדו"ח. 

"'אילי' האינטרנט העתידיים, כמו גוגל או פייסבוק של היום, יחזיקו בין אצבעותיהם יותר מידע בזמן אמת מאשר רוב הממשלות". הרשתות החברתיות לא רק תאפשרנה לאזרחים להתאגד יחד מול ממשלות, כפי שניתן לראות במזרח התיכון, אלא גם תספקנה לממשלות "יכולת פיקוח חסרת תקדים על אזרחיהן".

פוסט האביב הערבי

הטכנולוגיות החדשות, שמספקות לעולם מקורות אנרגיה חלופיים לנפט ולגז, יאלצו את כלכלות המזרח התיכון להיות מגוונות יותר, נאמר בדו"ח, "אבל הנתיב עליו יעלה המזרח התיכון יהיה תלוי בנוף הפוליטי שלו".

אם איראן לא תתפרק מנשקה, העתיד צפוי להיות בלתי יציב" | צילום: רויטרס

"מצד אחד, אם הרפובליקה האיסלאמית תשמור על השלטון באיראן, ותהיה מסוגלת לפתח נשק גרעיני, המזרח התיכון יעמוד בפני עתיד לא יציב. מצד שני, אם ממשלות מתונות ודמוקרטיות יופיעו או שייחתם הסכם פורץ דרך שיביא לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, יכולות להיות לדבר השלכות חיוביות מאוד".

הטרור האיסלאמי עלול להסתיים בשנת 2030, אולם לא סביר שייעלם לגמרי. עם גישה נרחבת יותר לטכנולוגיות קטלניות והרסניות, מומחים בתחומי נישה כמו מערכות סייבר עשויים למכור את שירותיהם לכל המרבה במחיר, כולל מחבלים, שיתמקדו פחות בגרימת פגיעה בהמונים ונרחב יותר ביצירה כלכלית ופיננסי שיבושים", כותבים במודיעין האמריקאי.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן