“עזיבת פישר בעייתית בתקופה של היעדר הנהגה כלכלית ברורה”

הודעתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לרה"מ בנימין נתניהו על רצונו לסיים את תפקידו ביוני הקרוב, עוררה כצפוי תגובות רבות בשוק ההון. עזיבתו של פישר, כשנתיים לפני תום הקדנציה השניה שלו בתפקיד, הפתיעה לא רק את עולם הכלכלה הישראלי, אלא גם את המשקיעים, כאשר הבורסה באחד העם צנחה היום באופן דרמטי. 

"ההודעה של הנגיד מעלה את פרמיית הסיכון של המשק הישראלי ונתפסת בעייתית במיוחד בתקופה זו של העדר הנהגה כלכלית ברורה", אורמת אלה אלקלעי, סמנכ"ל פיתוח עסקי של בית ההשקעות אי.בי.אי. "הקואליציה בהתהוות, אין אפילו מועמד מוביל לתפקיד שר אוצר ויש צורך בקיצוצים ומשמעת תקציבית חריפה".  

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים מפורבס ישראל – עשו לנו לייק בפייסבוק

"עם זאת צריך לזכור שעל אף שההודעה שניתנה היום הרי שהנגיד יישאר בתפקיד עד יוני ועד אז המנהיגות הכלכלית צפויה להתייצב", מסייגת אלקלעי. "עם כל הקשיים הכלכלה הישראלית יציבה ויש מספר מנועי צמיחה ברורים שצפויים להמשיך לתמוך בה".

"לצעד של פישר צפויה להיות השפעה מהותית על המסחר בשוק המט"ח בטווח הקצר", חוזה יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות. "שוק ההון לא אוהב אי-וודאות. החשש הגדול של המשקיעים והכלכלנים כי מאחורי ההתפטרות קיימות סיבות בעלות משמעות מאקרו כלכלית, עלול לתרום לפיחות השקל לעבר רמת 3.8 שקלים לדולר. בשלב הנוכחי משמעות מיוחדת תינתן למועמדים הפוטנציאליים מעת לעת, שכן ראש הממשלה יידרש לפעול בדחיפות למינוי ועדת איתור".


צילום: רויטרס

יניב פגוט, האסטרטג הראשי של קבוצת איילון, סבור כי מי שייכנס לנעליו של פישר יקבל נעליים במידה גדולה מאוד: "שר החוץ הכלכלי של מדינת ישראל הולך הביתה. ממשלת ישראל נדרשת למזער את חלון אי הוודאות הפרסונלי ולאייש את המשרה החשובה בדמות כלכלית שתוכל להוות בתפיסה הציבורית מחליף ראוי. הנגיד החדש יקבל לידיו משק בלי לחצים אינפלציוניים משמעותיים ומנגד, ויידרש לטפל בתפוח האדמה הלוהט של מחירי הדיור".

"בשורה התחתונה מדובר בחדשות כלכליות שליליות לשוק ההון כבר בפתיחת שנת 2013", ממשיך פגוט. "לראייה תגובת מדדי הבורסה להודעה המפתיעה. לצערנו, לא התבצע ניהול ציפיות של המשקיעים על מנת להכשיר אותם לעזיבתו הקרובה של נגיד בנק ישראל, הדבר נתפס על ידי רבים כזריקת מפתחות בלתי מתוכננת. נמתין למסיבת העיתונאים מחר על מנת לזכות במעט הבהרות בנדון".

גם אמיר כהנוביץ', כלכלן ראשי בכלל פיננסים, התייחס לעזיבתו של סטנלי פישר: "הוא היה נגיד מצוין: מלבד הניהול המוניטרי המקצועי, השפעתו הייתה רבה מאוד גם בתחום הפיסקלי בו ייעץ לממשלה. פישר תמיד שימש ככמבוגר האחראי, התעלם מהפוליטיקה סביבו והקפיד לעבוד בצורה מקצועית ואחראית, טיפל ודאג לגירעון המדינה, לתקציב שלא ייפרץ ונתן מילתו בנושאים חשובים. אין ספק כי גם המשקיעים הזרים נתנו בו אמון ובמדיניות שהוביל".

"פישר משאיר אחריו מערכת מקצועית עם ועדה מוניטרית רחבה הקובעת את המדיניות", חותם כהנוביץ'. "זאת בניגוד לעבר שבו אדם אחד קבע את המדיניות המוניטרית. אין ספק כי מי שלא יחליף את הנגיד יזכה לעבוד עם צוות מקצועי ומוביל. להערכתנו, בהמשך הדרך נראה רגיעה בשווקים. המשקיעים לרוב נוטים להבהל כתגובה ראשונית, ראינו את זה ב-2005 עם עזיבת נתניהו את משרד האוצר, ובארועים דומים אחרים אשר השפעתם על השווקים הייתה קצרת טווח".

"בנק ישראל הוא גוף מקצועי מאוד, אחראי ובעל קבלת החלטות מסודרת המוכחת מזה שנים רבות", מסכם גיל לוי, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות. "תמיד בראשו עמדו בעלי מקצוע בעלי שם בקנה מידה עולמי שידעו לנווט את הכלכלה הישראלית ואת המדיניות המוניטרית אל מול האתגרים והטלטלות שחוותה הכלכלה העולמית".

"מדיניות הריבית והמט"ח של בנק ישראל נגזרת ממצב המשק ותקציב הממשלה", מסיים לוי, "כך שאנו צופים המשכיות בקו הנוכחי אותו הנחיל סטנלי פישר. להערכתו, המינוי הצפוי יהיה אף הוא מינוי מקצועי כמו כל אלו שהיו בעבר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן