על חודה של מאית השנייה: מי קובע את זהות הזוכים במדליית הזהב?

כמודדת הזמן הרשמית של המשחקים האולימפיים, על כתפייה של חברת אומגה מונחת המשימה להבטיח שציוד מדידת הזמן, הסורקים, המצלמות, משטחי המגע ואמצעים נוספים קובעים בדיוק מוחלט את זהות המנצחים ב-41 מקצועות הספורט האולימפיים הנמדדים במשחקי ריו 2016. וזוהי משימה שאליה מתייחס המותג במלוא כובד הראש.

כמו ברוב הדברים בחיים, הכל מתחיל בניסיון. השנה מציין המותג את הפעם ה-28 בה מוטל עליו תפקיד מודד הזמן הרשמי של המשחקים האולימפיים, אשר אותו מילא לראשונה באולימפיאדת לוס אנג׳לס ב-1932. בעת ההיא נעזרו המשחקים במודד זמן אחד לצד 30 כרונוגרפים כרונומטרים מאושרים ובעלי דיוק גבוה, אשר יכלו למדוד את תוצאות הספורטאים עד לרמת עשירית השנייה.

כבר 28 אולימפיאדות שאומגה אחראית על קביעת המנצח | צילום: fotolia

מאז ועד היום עשתה החברה כל מאמץ על מנת לייעל את מכשיריה תדיר ולהעלות ככל הניתן את רמת דיוקם. היא הציגה לעולם ציוד חדש ומהפכני, כולל את מצלמת הפוטו פיניש הראשונה אי פעם, אשר נכנסה לשימוש במשחקי לונדון 1948, אז סייעה לקבוע את זהות המנצח מבין שני מתמודדים שקבעו תוצאה של 10.3 שניות בגמר ריצת ה-100 מטרים. לאורך השנים החדירה אומגה אל המשחקים מערכות ושיטות שונות למדידת זמנים עבור כל ענף ספורט חדש, כך שכיום מתהדרת אולימפיאדת ריו 2016 ב-480 מודדי זמן, לעומת אותם 30 כרונוגרפים של ימים עברו.

הציוד העתידני בו נעשה שימוש במשחקים הנוכחיים הוא תוצאה של השקעה עצומה במחקר ופיתוח של אמצעים מתוחכמים ביותר, ביניהם חיישנים, אקדחי הזנקה אלקטרוניים, משטחי מגע בבריכות שחייה ועוד.

השנה חשף המותג את מצלמת הOmega Scan’O’Vision Myria, הלוכדת 10,000 תמונות לשנייה בפוטו פיניש. המותג פיתח גם מערכת של טכנולוגיית צילום ארבעתאית, אשר יכולה לעקוב אחר עמדות ותנועות של גופים בצורה המסייעת לקבוע את זהותם של מנצחים, וכן מערכת בתחום החץ וקשת, המחשבת את מרחק החץ מנקודת המרכז של המטרה בדיוק של 0.2 מילימטרים, יכולת העולה על זו של העין האנושית.

לא בכל המקרים העין האנושית מסוגלת להכריע בוודאות מי זכאי לזהב | צילום: fotolia

באתרי המשחקים של אולימפיאדת ריו מוצבים 335 מסכי ניקוד המותאמים באופן אינדיבידואלי עבור כל ענף, כולל לוח ניקוד חדש עבור מסלול הגולף, מקצוע אשר חזר אל האולימפיאדה לאחר יותר מ-100 שנים של העדרות. בנוסף, 79 מסכי תוצאות ציבוריים כלולים ב-450 טון הציוד ששולחת אומגה לאירוע הענק.

אלמנט נוסף מבית היוצר של אומגה הוא פעמוני ״ההקפה אחרונה״, אשר אינם תורמים להבטחת דיוק התוצאות, אך מוסיפים אווירה לרוח המשחקים. 21 מפעמוני הארד הללו, המיוצרים כמעט בשלמותם בעבודת יד בבית יציקה שוויצרי, משמיעים את דנדונם לסימון תחילתה של ההקפה האחרונה בתחרויות הריצה והאופניים. הקונספט הקדום הזה התקיים כבר במשחקים האולימפיים של יוון העתיקה, ושימורו נועד לא רק לשם שיקוף נאמן של רוח המשחקים ראשוניים, אלא גם על מנת לאתלטים שזוהי ההזדמנות האחרונה שלהם לתת דחיפה אחרונה אל עבר הזהב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן