על רקע המשבר היווני ומתווה הגז: המסחר בבורסה ננעל בירידות

המסחר בבורסה בתל אביב ננעל במגמה שלילית, בהמשך לירידות בהן ננעל המסחר אתמול, ובניגוד לעליות הקלות שנרשמות בוול סטריט. ברקע למסחר ממשיך להדהד גם היום משבר החוב היווני אשר צפוי להגיע היום לנקודת רתיחה. במישור המקומי, עיקר תשומת הלב הופנתה למניות שותפות הגז ולדיון במתווה הגז.

היום, התכנס הקבינט המדיני בטחוני בכדי לדון במתווה המדובר. על פי התכנית, שותפות הגז יידרשו למכור את המאגרים תנין וכריש בתוך 14 חודשים – בכדי שיוכלו להמשיך ולהחזיק ביתר המאגרים. המתווה עלה לדיון, כאמור, בקבינט המדיני בטחוני – אך יו"ר וועדת הכלכלה בכנסת, חבר הכנסת איתן כבל, טען היום כי לקבינט אין סמכות לתת תוקף חוקי להצעת הפשרה הזו. ואכן, הקבינט העביר את החחלטה לממשלה, לאחר ששר הכלכלה אריה דרעי הפתיע וסירב לקבל עליו את הסמכות בנושא. 

בנוסף, כאמור, משבר החוב היווני המשיך להעסיק היום את המשקיעים ברחבי העולם כולו. לאחר שבתחילת השבוע הגיש ראש ממשלת יוון ציפראס הצעת פשרה לנושי המדינה (מדינות גוש היורו וקרן המטבע הבינ"ל), אתמול דיווחה רשת החדשות CNBC כי הנושות החליטו לסרב להצעה. אם לא יגיעו יוון ונושותיה להסכמה בימים הקרובים, יוון לא תקבל את כספי הסיוע להם היא זקוקה כדי לשלם את חובה, על סך 1.6 מיליארד יורו, כפי שהתחייבה (עד סוף החודש). במקרה כזה, ספק אם ליוון יוותרו בררות מלבד הכרזה על עצמה כחדלת פירעון ופרישה מגוש היורו. הלילה יתכנסו שרי האוצר של מדינות האיחוד בניסיון אחרון למצוא פיתרון למשבר.

כל אלו, כאמור, עמדו ברקע למסחר היום בתל אביב, אשר ננעל בירידות שערים. מדד ת"א 25 נחלש ב-0.6%, מדד ת"א 100 ירד ב-0.1% ומדד הבנקים נחלש ב-1.3%. מדד התקשורת איבד 0.9% מערכו, מדד הנדל"ן דווקא התחזק ב-0.9% ומדד הנפט והגז, אשר כאמור נמצא היום במוקד תשומת הלב, התחזק ב-1%.
מניות שותפות הגז הגיבו להתרחשות בקבינט, כאשר רציו נחלשה ב-1%, ודלק קידוחים ואבנר נותרו סביב רמת הפתיחה, למרות הירידות החדות שנרשמו במהלך היום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן