על רקע המתיחות באוקראינה: בורסות אירופה נפלו, וול סטריט ננעל בירידות שערים

המתיחות בין רוסיה לאוקראינה אינה עניין חדש, וגם השפעתה על שווקי העולם כבר מוכרת לכל. אך כיום נראה כי המתיחות הגואה בין שתי המדינות משפיעה השפעה יתרה על הנעשה בבורסות אירופה – אשר הגיבו כולן בירידות שערים חדות לדיווחים בדבר פלישה רוסית לאוקראינה בשעות הצהריים.

על פי דיווחים אוקראיניים, בשעות הצהריים פלשו כוחות של צבא רוסיה למדינה והחלו להתקדם ולכבוש כפרים וערים בקרבת הגבול. גם כתב סוכנות הידיעות רויטרס דיווח כי חזקה בשיירות צבא רוסיות עושות את דרכן אל עבר הגבול.

כזכור, המתיחות בין המדינות החלה לאחר שההמונים באוקראינה הפילו את הממשל במדינה, אשר לטענתם שימש כ"ממשל בובות" בהנהגת נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. מאז החלפת המשטר, מיהר פוטין להגיב וצבא רוסיה כבש את חצי האי קרים – בצעד אשר גרר שורה של סנקציות כלכליות אשר הטיל המערב (בהנהגת ארה"ב) על המשק הרוסי.

להיכן פניו? נשיא רוסיה ולדימיר פוטין | צילום: רויטרס

מאז החלה מתיחות בין רוסיה לבין המערב, המשקיעים ברחבי העולם הביעו חששות שונים מהתגברות המתיחות ובמיוחד מהשפעותיה על אספקת הנפט הרוסי למדינות אירופה. על פי החשש, באם תתגבר המתיחות עוד יותר תפסיק רוסיה לספק נפט וגז טבעי למדינות שונות באירופה – ובכך תפגע קשות בפעילות השווקים ביבשת.

הדיווחים בדבר הפלישה הקרקעית הרוסית היום הביאו, כאמור, למפולת מסוימת בשווקים כשהבורסה במוסקבה איבדה כ-1.7% מערכה. גם מדד הדאקס הגרמני צנח ונחלש ב-1.1%, ובפריז נחלשv הבורסה ב-0.7%. גם בלונדון שלט הצבע האדום במסכים כשהבורסה איבדה 0.4%.

לאחר יומיים של עליות שערים, במהלכם טיפס מדד ה-S&P 500 לשיא כל הזמנים, עבר גם המסחר בוול סטריט לירידות שערים על רקע הירידות בבורסות אירופה. בשעה זו יורד מדד הדאו ג'ונס ונחלש ב-0.2%, מדד ה-S&P 500 נחלש ב-0.1% ומדד הנאסד"ק יורד ב-0.1% גם הוא.

כעת ימתינו המשקיעים לבחון לאיזה כיוון פונים פניו של ולדימיר פוטין – אם אכן להסלמה נוספת, או שמא מדובר בפרובוקציה נוספת אשר מטרתה לבחון את אורך רוחן של מדינות המערב. אם אכן מדובר בהסלמה נוספת – מצבן של בורסות אירופה ירכז עניין רב במהלך הימים הקרובים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן